همه چیز در مورد سنگ یشم و زیبایی بی‌نظیر آن

همه چیز در مورد سنگ یشم و زیبایی بی‌نظیر آن

یکی از سنگ‌های قیمتی که قدمت آن در چین 7000 هزار سال قبل برمی‌گردد، سنگ یشم است که در رنگ‌های سبز، زرد، سفید و قرمز دیده می‌شود. آیا در مورد خواص سنگ یشم و روش نگهداری آن چیزی می‌دانید؟ پس با ما همراه شوید.

سنگ جید (سنگ یشم) از جمله سنگ‌های قدیمی و قیمتی به حساب می‌آید که در صنعت زیورآلات و اکسسوری بسیار کاربرد دارد. خوب است بدانید که سنگ یشم به عنوان سنگ زینتی سبز رنگ شناخته می‌شود و نمادی برای خوش شانسی و خوش اقبالی است. این سنگ منحصر به فرد به عنوان سنگ بهشت نیز شناخته می‌شود و منبع الهام اهداف معنوی است و قدمت زیادی دارد.

سنگ یشم جزو سنگ‌های تجملاتی و در خانواده‌های اشرافی بسیار محبوب است. به همین دلیل این سنگ در تهیه و ساخت انواع زیورآلات لوکس و ارزشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساختار منحصر به فرد این سنگ موجب شده است تا محبوبیت آن در میان مردم بیشتر شود. در این مقاله به طور کامل سنگ یشم را معرفی می‌کنیم و اطلاعات مفیدی درباره آن در اختیار شما قرار می‌دهیم تا با شناخت کامل آن بتوانید از خواص این سنگ در زندگی استفاده کنید.

عناوینی که در ادامه می‌خوانیم:

مختصری در مورد سنگ یشم

سنگ یشم یا جید که در فرهنگ چینی به معنای سنگ سلطنتی است. به عنوان یکی از ماندگارترین‌ها به حساب می‌آید که برای تولید انواع مجسمه، ابزار، زیورآلات و اکسسوری استفاده می‌شود. قدمت سنگ یشم به حدود ۵۰۰۰ هزار سال پیش باز می‌گردد و مقاومت بالایی در برابر تراش و انواع چکش کاری دارد. خوب است بدانید که سنگ یشم تنوع رنگی بالایی دارد و بسیار درخشان و شفاف است. به همین دلیل از این سنگ زینتی و قیمتی در ساخت انواع زیورآلات مردانه و زنانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که سنگ جید تنها رنگ سبز دارد اما این تصور اشتباه است‌. در حقیقت سنگ یشم دارای طیف وسیع از رنگ‌های نارنجی، قرمز، سفید، سیاه، آبی، خاکستری و سبز است. از طرفی دیگر این سنگ متعلق به ماه‌های فروردین، اردیبهشت، خرداد و مهر است.

زیبایی و منحصر به فرد بودن با دستبندهای تلفیقی چرم و طلای دایاگلد

تاریخچه سنگ یشم

سنگ یشم به عنوان سنگ وارداتی به ایران است و مبدا پیدایش این سنگ به کشور چین ناحیه‌ای بین کاشغر و ختن می‌رسد. سنگ یشم یک سنگ گرانبها به حساب می‌آید که در بسیاری از نقاط جهان یافت می‌شود. بیشترین میزان تولید این سنگ در چین، برزیل، کانادا، نیوزیلند، آمریکا، استرالیا و روسیه است. در حقیقت سنگ یشم در چین برای بیش از ۷۰۰۰ هزار سال به عنوان سنگ قیمتی بوده است و به دلیل زیبایی خاص آن در بسیاری از آثار هنری و جواهرات وجود دارد.

همان‌طور که می‌دانید انواع سنگ یشم از نظر پراکندگی در نقاط مختلف جهان تفاوت دارند. به طور مثال یشم سفید در ناحیه سین کیانگ چین بیشتر است. در کنار چین مناطقی مانند کانادا و سیبری بیشترین میزان برداشت و تولید سنگ یشم را دارند که برمه در میانمار بهترین کیفیت انواع یشم را در جهان تولید می‌کند.

تنوع در سنگ یشم

انواع سنگ یشم

سنگ جید دارای دو نوع اصلی است که با نام جدیت و نفریت یافت می‌شود. سنگ جدیت به عنوان یشم اعلا محسوب می‌شود و از ارزش بالاتری نسبت به نفریت برخوردار است. از طرفی دیگر نفریت، به دلیل داشتن قیمت پایین‌تر در ساخت بسیاری از جواهرات طلا به کار گرفته می‌شود و از این نظر بسیار مقرون به صرفه است. گفتنی است که ذخایر نفریت در کشورهای چین، روسیه، گواتمالا، نیوزیلند و میانمار قرار دارد. از طرفی دیگر سنگ جید سبز سلطنتی تنها در برمه یافت می‌شود. همچنین از دیگر مراکز تجاری این سنگ بهشتی می‌توان به هنگ‌کنگ اشاره کرد. سنگ یشم جدیت دارای رنگ‌های مختلفی است اما نفریت تنها در رنگ‌های سبز، سفید، زرد یا قرمز وجود دارد. تراکم و سختی یشم جدیت بالاتر بوده و ارزش آن به مراتب بیشتر است.

از طرفی دیگر ترکیبات معدنی مختلف این دو سنگ مهم اندکی با یکدیگر تفاوت دارد و این می‌تواند وجه تمایز این دو سنگ از یکدیگر باشد. به طور کلی تنها کارشناسان و سنگ‌شناسان می‌توانند به وسیله تجهیزات آزمایشگاهی سنگ یشم جدیت را از نفرت تمایز دهند. در حقیقت یشم جدیت یک پیروکسین غنی از آلومینیوم محسوب می‌شود اما نفریت آمفیبول غنی از منیزیم است. از طرفی دیگر این سنگ دارای طیف رنگی متفاوت بوده که رنگ سبز زمردی آن بسیار زیبا و پرطرفدار است. همچنین سنگ جید سبز در کشورهای غربی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در کشورهای شرقی نیز سنگ جید سفید یا زرد با تن صورتی بسیار ارزشمند تلقی می‌شود. به طور کلی با ارزش‌ترین نوع سنگ یشم نیمه شفاف است و رنگ سبز هم محبوبیت زیادی دارد.

خواص سنگ

سنگ جید خام در رنگ‌هایی مانند سبز، سفید و صورتی یافت می‌شود. در حقیقت دارای الیاف نازک و توده‌های چگالی متفاوت بوده و باعث می‌شود که ساخت جواهرات بسیار راحت باشد. این سنگ برای ایجاد آرامش و نماد صلح و دوستی کاربرد دارد. از طرفی دیگر ترس، استرس، نگرانی و اضطراب را از بین می‌برد و به عنوان یک سنگ حامی می‌تواند همراه شما باشد. از خواص دیگر این سنگ می‌توان به از بین بردن نیروهای منفی اشاره کرد که منجر به ایجاد شادی، نشاط و آرامش روح می‌شود‌. سنگ بهشتی در کشورهای شرقی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و مقاومت بالایی در برابر نیروهای منفی دارد و به رفع افسردگی کمک زیادی می‌کند. سنگ یشم خام می‌تواند به کسب و کار شما رونق ببخشد و موجب ایجاد خوش شانسی شود. خواص دیگر انواع سنگ یشم به شرح زیر است.

بیشتر بدانید: زنان و مردان متولد اسفند

خواص یشم سبز

یشم سبز به دلیل داشتن مقاومت و پایداری بالا به سلامت عمومی افراد کمک می‌کند و باعث می‌شود تا افراد شفای قلب داشته باشند. این سنگ منحصر به فرد و خاص در جذب انرژی مثبت از طبیعت بسیار کاربرد دارد و منجر به ایجاد شادی در فرد می‌‌شود. سنگ یشم سبز خاصیت درمانی نیز دارد و موجب آرامش روح می‌شود. سنگ سبز به عنوان سنگ بهشتی آرزو نیز شناخته می‌شود و به انسان‌ها بینش فلسفی همراه با عقل می‌دهد. همچنین این سنگ می‌تواند برای ساخت انواع زیورآلات مردانه و زنانه مناسب باشد.

یشم بنفش

یشم بنفش به درمان تنش‌های درونی و بیرونی بسیار کمک می‌کند و سرشار از نشاط است. این سنگ پرطرفدار می‌تواند آسیب‌های احساسی را برطرف کند و به حفظ آرامش سیستم عصبی بسیار کمک می‌کند.

روش نگهداری

برای نگهداری این سنگ گرانبها و با ارزش باید پس از گذشت 2 ماه آن را در آب جاری شستشو دهید و به هنگام فعالیت‌های فیزیکی از آن استفاده نکنید. از طرفی دیگر سعی کنید که سنگ را در پارچه نرم و تمیز قرار دهید و در یک جعبه جواهرات پارچه‌ای نگهداری کنید.

برای حفظ جلا و شفافیت سنگ می‌توانید آن را با آب و کف شستشو دهید و سپس آن را خشک کنید. توجه داشته باشید که نگهداری از سنگ بسیار ارزشمند است چرا که می‌توانید با نگهداری درست از سنگ جید برای مدت طولانی از خواص آن در زندگی بهره ببرید.

امیدواریم مطالب فوق برای شما همراهان عزیز مفید بوده باشد. ممنون می‌شویم نظرها و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.

تیم محتوای دایاگلد

پیام بگذارید

ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود، * دارها الزامی هست

آخرین عناوین

نویسندگان برتر