تشخیص طلا به همراه 15 راه برای شناسایی اصل از بدل

تشخیص طلا به همراه 15 راه برای شناسایی اصل از بدل

این روز‌ها با وجود فروشگاه‌های آنلاین و اینستاگرامی یکی از دغدغه‌ها این است که آیا طلایی که خریداری کرده‌ام اصل است یا خیر، 15 روش ساده و سریع برای این موضوع ارائه کرده‌ایم

طلا جزو زیورآلات با ارزشی است که خیلی از خانم‌ها و حتی آقایان به آن علاقه دارند. احتمالا این موضوع برای شما هم پیش آمده که پس از خریدن طلا به اصل بودن آن شک کنید. دقیقا یکی از مسائلی که در خرید طلا باید به آن توجه کرد، تشخیص طلای اصل است. متاسفانه گاهی برخی از فروشندگان، طلای تقلبی را به خریداران می‌فروشند. با توجه به گرانی این فلز اگر قادر به تشخیص طلای اصل نباشید ضرر خواهید کرد. روش‌های تشخیص احتمالا در دسترس همه مردم نیست و نسبت به آن آگاهی ندارند. نگران نباشید ما چند روش ساده خانگی را برای تشخیص اصل از بدلیجات را برای شما بازگو می‌کنیم. بسیار مفتخر هستیم که سایت ما را انتخاب کردید.

با ما همراه باشید که راه‌های تضخیص طلای اصل را بدانید:

روش‌های تشخیص طلا از بدل 

برای این که بتوانید طلای اصل را از بدل تشخیص دهید، نیاز است از دستگاه تشخیص طلا استفاده کنید اما احتمالا این دستگاه در دسترس همه مردم نیست. نگران نباشید با روش‌های ساده خانگی، راحت می‌توانید طلای اصل را تشخیص دهید:

اعداد حک شده روی طلا چک شود

یکی از راه‌های تشخیص طلا بررسی کدهای حک شده روی آن است. این کدها به منظور دادن اطلاعات کامل به خریدار و فروشنده ارائه می‌شوند. اگر با نگاه کردن به طلا متوجه یکی از کدهای 375، 500، 999، 958، 916، 750، 585 و 583 بر روی طلا شدید، مطمئن باشید جزو طلا محسوب می‌شود. معمولا یکی از این کدها روی تمام زیورآلات طلا حک می‌شود، مگر این که طلا قدیمی باشد که در نتیجه باید از دستگاه تشخیص طلا استفاده شود. اگر کدهای حک شده چیزی به جز اعدادی بود که به آن اشاره کردیم، فروشنده، طلای تقلبی را به شما فروخته است.

کنترل رنگ طلا

با کنترل کردن رنگ طلا اصل یا تقلبی بودن آن را می‌توانید بفهمید. به این صورت که بعد از مدتی اگر رنگ آن کدر و رنگ اصلی از بین رفته بود، به طور قطع طلای شما تقلبی است. این روش یکی از بهترین روش‌های تشخیص طلا است چون طلای اصل به هیچ عنوان رنگش از بین نمی‌رود.

طلا روی سرامیک

خیلی از فلزات ظاهری شبیه طلا دارند، همین امر شرایط را برای کلاهبرداری افراد سودجو فراهم می‌کند. به عنوان نمونه گاهی دیده می‌شود، فلز برنج را به جای طلا به خریدارانی که اطلاعات دقیق در این رابطه ندارند، می‌فروشند. برای تشخیص طلا از برنج باید آن را روی سطح سرامیکی کشید. طلا چون نسبت به برنج دارای بافت نرم‌تری است، وقتی روی سطح موردنظر می‌کشید، اثری از خود می‌گذارد. با این کار می‌توانید تشخیص دهید طلایی که خریده‌اید اصل است یا بدل!

تشخیص براساس خاصیت آهنربایی طلا

یکی دیگر از روش‌های تشخیص طلا استفاده از آهنربا است. اگر طلایی که خریده‌اید آهنربا به آن چسبید متاسفانه نشان می‌دهد طلای شما تقلبی است و گول فروشندگان را خورده‌اید زیرا طلای اصل به آهنربا نمی‌چسبد.

شناسایی طلای اصل با استفاده از سرکه

برای این که بفهمید طلای شما اصل است آن را درون سرکه قرار دهید. اگر بعد از 5 دقیقه رنگ آن سیاه شد تقلبی است.

بیشتر بدانید: طلا سفید و پلاتین و نکاتی در مورد تشخیص و خرید آن‌ها

تشخیص طلا با گاز گرفتن

یکی از راه‌های تشخیص طلا از بدل، گاز گرفتن آن است. احتمالا قهرمانان مسابقات ورزشی را دیده‌‌اید که وقتی مقام اول را کسب می‌کنند مدال طلای خود را موقع عکس گرفتن گاز می‌گیرند. این گاز گرفتن طلا فقط برای ژست موقع عکس گرفتن نیست، بلکه یک راه شناخت طلا است که علت علمی دارد. طلا چون ساختار خاصی دارد وقتی آن را گاز بگیرید رد دندان‌ها روی آن باقی‌می‌ماند. برای این که بتوانید رد دندان‌های خود را ببینید باید کمی بیشتر دقت کنید تا متوجه بشوید. این روش ساده و کم ‌هزینه است.

تشخیص طلا به وسیله آمونیاک

یکی از راه‌هایی که ‌می‌توانید طلای سفید از نقره را تشخیص دهید استفاده از آمونیاک است. آمونیاک ماده‌ایست که با تمامی فلزات به جز پلاتین واکنش می‌دهد. در این روش تغییر رنگ فلز را باید بررسی کرد. اگر طلا سفید شما اصل باشد در تماس با آمونیاک رنگ آن تغییر نمی‌کند اما فلزات دیگر در واکنش با این ماده، تیره می‌شوند.

بررسی وزن طلا

شناسایی طلا با وایتکس

استفاده از وایتکس یکی دیگر از روش‌های تشخیص طلا از بدل است. قبل از این که در مورد این روش توضیحی بدهیم بهتر است یک نکته را بدانید، وایتکس سبب خوردگی طلا می‌شود پس استفاده از این روش را توصیه نمی‌کنیم. برای انجام این روش یک قطره کوچک از وایتکس را روی طلا بریزید. اگر فلز تغییر رنگ داد و به رنگ قهوه‌ای، قرمز و سبز درآمد طلای شما اصل است ولی اگر سیاه شد، نشان دهنده بدل بودن آن است.

شناسایی طلا به کمک آب

یکی از ساده‌ترین روش‌های تشخیص طلا استفاده از آب است در این روش، طلا و حتی جواهرات خود را می‌توانید داخل آب بیندازید. اگر طلا در کف ظرف رفت و روی آب شناور نشد طلای شما اصل است.

برای دیدن محصولات زیبای زنانه و یا مردانه می‌توانید به فروشگاه دایاگلد مراجعه کنید.

شناسایی طلا به وسیله ید

روی طلا کمی ید بریزید اگر رد آن باقی ماند طلا بدل است اما اگر از بین رفت طلای شما اصل است. یک قطره ید را روی پلاتین بریزید، ردی که از خود باقی می‌گذارد هر چقدر تیره‌تر باشد پلاتین خالص‌تر است.

ارزیابی طلا با یخ

طلا و نقره رسانایی بالایی نسبت به گرما دارند. اگر روی طلا و نقره (که روی سطح گرم قرار دارند) یک تیکه یخ قرار دهید به سرعت ذوب می‌شود انگار روی شئی داغی روی بوده است.

ارزیابی طلا با وزن کردن

اگر به تازگی یک شمش طلا خریده‌اید و نگران تقلبی بودن آن هستید می‌توانید اول شمش را روی یک ترازوی دقیق قرار دهید و وزن آن را اندازه بگیرید. سپس یک ظرف را پر از آب کرده (بهتر است مقطر باشد) و روی ترازو قرار دهید سپش نشانگر آن را صفر کنید. شمش را داخل ظرف آب به طور کامل فرو ببرید و مجددا وزن کنید. برای تشخیص عدد اول را به دوم تقسیم کنید، اگر عدد به دست آمده 19/32 باشد طلای شما اصل است.

تشخیص طلا با اسید نیتریک

طلای خود را داخل یک ظرف آهنی قرار دهید سپس یک قطره اسید نیتریک روی آن بریزید. اگر با یکدیگر واکنش ندادند طلای شما اصل است اما اگر در اثر واکنش رنگ‌های قهوه‌ای یا سبز ایجاد شد طلای شما بدل است. یک نکته قبل از استفاده از این اسید باید بدانید، چون این اسید بسیار خطرناک است بهتر است این کار را یک طلا فروش ماهر انجام دهد.

تشخیص طلا با صدا

اگر می‌خواهید زیور‌آلات خود را تست کنید، با یک فلز دیگر به آن ضربه بزنید در اثر ضربه صدای زنگ مانندی ایجاد می‌شود که یک تا دو ثانیه طول می‌کشد. در صورتی که صدای متفاوتی ایجاد شود احتمالا طلای شما بدل است ولی برای اطمینان بیشتر روش دیگری را امتحان کنید.

تشخیص طلا با سکه مسی

یک سکه مسی روی طلایی که نسبت به اصل بودن آن شک دارید بکشید. اگر سکه روی طلا خط انداخت طلا اصل است اما در صورتی که برعکس شد و روی سکه خش افتاد و طلا هیچ تغییری نکرد احتمالا طلای شما بدل است.

امروزه با توجه به این که بدلیجات زیادی وجود دارد که به طلا شباهت دارد و تشخیص آن‌ها از هم کار چندان راحتی نیست. اگر قصد خرید طلا را دارید برای اطمینان بیشتر از مراکز معتبر که پروانه کسب دارند خرید کنید حتما فاکتور خرید را از فروشنده بگیرید. ممنون هستیم که سایت ما را انتخاب کردید.

دایاگلد

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

1 اظهار نظر

پیام بگذارید

ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود، * دارها الزامی هست

1 اظهار نظر

  • امیرا
    1402/10/02, 1:47 ق.ظ

    اون بخش که گفتید تشخیص با آب. خوب هر فلزی که بندازی داخل آب میره پایین. این نشد راه که. واقعا فک نمیکنید یا اینکه این مطالب از جای دیگه طوطی وار انتقال میدین ب سایت خودتون

    REPLY

آخرین عناوین

نویسندگان برتر

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط