طلا هندی، از مشخصه‌ تا روش تشخیص و انواع آن

طلا هندی، از مشخصه‌ تا روش تشخیص و انواع آن

از زمان‌های قدیم استفاده از انواع زیورآلات طلا بین زنان هندی بسیار رایج بوده است. در نتیجه فقیرترین زنان هند هم از طلا استفاده می‌کردند. امروزه در ایران نیز این نوع طلا با استقبال روبه‌رو شده است، پس پیشنهاد می‌کنیم این مطلب مفید را از دست ندهید و همراه ما شوید

احتمالا تا به حال به ظاهر زنان در هند توجه کرده‌اید. زنان هندی به خاطر انواع زیورآلاتی و جواهراتی که استفاده می‌کنند، بسیار معروف هستند. زنان هند چون لباس‌های خاصی دارند از طلا برای جلوه بهتر به لباس‌های سنتی استفاده می‌کنند. زیورآلات طلا از قدیم میان زنان هند بسیار رایج بوده است. حتی فقیرترین زنان هم در هند زیورآلات طلا دارند. طلای هندی به خاطر طرح و مدل‌های متفاوتی که دارد، طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد.

زنان هندی علاوه بر النگو، انگشتر، گردنبند و گوشواره از زیورآلاتی برای مو، دماغ و پا حتما استفاده می‌کنند. در کشور ایران هم طلا هندی هست و بین خانم‌ها طرفداران زیادی دارد. با توجه به این‌که طلا هندی طی سال‌های اخیر بیشتر شده است ما سعی کردیم برای شما همراهان عزیز به طور کامل مشخصات آن را بگوییم تا اگر سوالی در این رابطه در ذهن شما است، حل شود. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این محتوا کاربردی همراه ما باشید.

با این عنوان‌ها ادامه خواهیم داد:

مشخصات طلای هندی

هند جزو کشورهاییست که در زمینه استفاده از طلا در جهان رکوردار است. علاقه آن‌ها به طلا سبب شده است که فلز طلا در هند بیشتر از جاهای دیگر مصرف شود. صنعت طلا‌سازی در کشور هند بسیار رایج است. بیشتر محصولاتی که در این کشور از طلا ساخته می‌شوند، به صورت دست‌ساز هستند. طلا‌ی هندی زردرنگ، اندازه بزرگ و براقی خاصی دارد. این سه ویژگی به همراه طراحی خاص و تزئین توسط سنگ‌های قیمتی، نیمه قیمتی و رنگی از مشخصه‌های طلا هندیست. یک نکته که در مورد این نوع طلا خوب است بدانید این است که طلا هندی نسبت به بقیه طلاها و طلای ایرانی عیار پایین‌تری دارد. گاهی حتی طلاهایی که استفاده می‌کنند، عیار 14 دارد.

فرق طلای هندی با ایرانی

طلای ایرانی معمولا ظریف‌تر، ساده‌تر و زیباتر است ولی اجرت ساخت بالاتری نسبت به طلای هندی دارد. عیار طلا هندی معمولا بین 18تا 22 است. طلا برای هندی‌ها علاوه بر این‌که یک نوع فرهنگ است، جنبه سرمایه‌گذاری هم دارد. یک چیزی که در مورد طلا خوب است بدانید این است که هر چقدر درصد خالص بودن طلا بیشتر باشد، عیار آن هم بیشتر است و ارزش بالایی دارد. امروزه النگوهایی هندی عیار 14 هستند که قیمت پایین‌تری دارند و بیشتر مردم قادر به خرید آن هستند.

در صورت نیاز آن را بعداز مدتی با کمترین ضرر مجددا عوض می‌کنند. یکی از نکاتی که در مورد طلای هندی در این کشور حائز اهمیت است، این است که قیمت این زیورآلات در شهرهای مختلف و مناطق مختلف هند با هم تفاوت دارد. به عنوان نمونه قیمت طلا در مناطق پایین این کشور که درآمد خیلی کمی دارند، ارزان و قیمت مناسبی دارد. جاهایی که ثروتمند هستند و مردم وضع خوبی دارند، قیمت طلا هم بیشتر است.

بیشتر بدانید: ست طلا و معرفی 10 محصول پرطرفدار طلای زنانه

اگر بخواهیم بگوییم چه فاکتورهایی در قیمت طلا تاثیر دارد، باید به نقش و سنگ‌های آن در کنار عیار توجه کرد. طلاهایی که روی آن میناکاری دارد، معمولا قیمت کمتری دارند اما طلاهایی که در ساخت آن از سنگ‌های قیمتی و با ارزش استفاده شده است، قیمت بالاتری دارند. با توجه به نکاتی که در مورد این دو مدل طلا گفتیم این نتیجه به دست می‌آید که طلای ایرانی ارزش و قیمت بیشتری نسبت به طلای هندی دارد. طلای ایرانی در مقایسه با طلای هندی کدر و کم رنگ‌تر و با عیار 18 است و برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری دارند، توصیه می‌شود.

نحوه تشخیص طلا هندی

طلای هندی اصل را چگونه تشخیص می‌دهند؟

زیورآلات هندی مانند انواع دیگر طلا برای تشخیص، کدهایی داخل آن حک شده است که کاملا خوانا هستند. کد طلا‌ی هندی BIS است که مخفف عبارت انگلیسی (اداره کل استاندارهای هند)است. این کد از 5 قسمت تشکیل شده است:

  • لوگو BIS
  • عیار طلا
  • لوگوی سازمان تایید کیفیت طلای هندی
  • شناسه طلاساز
  • سال تولید طلا

در کشور هند طلاهایی که کد ندارد با قیمت کمتری خرید و فروش می‌شوند چون نسبت به اصل بودن و کیفیت طلا شک دارند.

صفحه محصولات: انواع دستبند، گردنبند و دیگر زیورآلات زنانه

انواع طلا از از زیورآلات هندی

تا اینجا گفتیم طرح طلا هندی در شهرها و مناطق مختلف هند با هم تفاوت دارند. حالا قصد داریم برخی از انواع طلای هندی را برای شما معرفی کنیم:

طلای ملیله‌کاری هندی (filigree)

ملیله‌کاری با استفاده از مفتول‌‌های نازک نقره یا طلا انجام می‌شود. این طرح در بین انواع طلا هندی بسیار رایج است زیرا بسیار ظریف و زیبا ساخته می‌شوند و طرح‌های خاصی دارند که سبب شده بین مردم محبوب باشد.

طلا و جواهر کندان (kundan)

جواهرات کندان(سنتی) که قدمت آن به قرن 16 میلادی، زمان امپراطوری مغول برمی‌گردد، در ساخت آن از طلا، نقره و سنگ‌های قیمتی استفاده می‌کردند. سنگ‌های قیمتی مانند زمرد، الماس و یاقوت کبود را برای ساخت این جواهر سنتی بسیار به کار می‌بردند. این مدل از طلا طوری ساخته شده است که سنگ‌های قیمتی و فلزات گرانبها با ظرافت خاصی به هم متصل شده‌اند. طلای کندان داخل یا پشت آن میناکاری دارد. طلاهای این سبکی در ساخت گوشواره، دستبند یا گردنبند استفاده می‌شود. این طرح برای کسانی که طرح‌های متنوع را دوست دارند، بسیار مناسب است. طرح کندان را می‌توان به صورت حلقه یا سنجاق سر هم تولید کرد. امروزه طراحان طلا هر نوع سنگ هر اندازه‌ای که باشد را استفاده می‌کنند.

جواهرات میناکاری (Meenakari) از زیورآلات هندی

در دنیای فشن میناکاری محبوبیت زیادی بین مردم دارد زیرا به طلاهای معمولی طرح و رنگ خاصی می‌دهد. این مدل طلا قیمت مناسبی دارد و برای کسانی که دنبال مد هستند، گزینه خوبیست. این سبک طلا در استان راجستان و دیگر مناطق شمالی هند بیشتر وجود دارد. طراحان طلا طوری کار کردند که اول فکر می‌کنید روی طلا سنگ کار کرده‌اند ولی بعد متوجه می‌شوید، رنگ‌های خاصی با زیبایی کنار هم قرار گرفته‌اند. این سبک بسیار متنوع است و از طلای ارزان تا گران قیمت به همراه میناکاری به خوبی درست می‌شوند تا حس خوب و خوشایندی به کسی که این طلا را استفاده می‌کند، بدهد.

کادا (kaDA) از زیورآلات هندی

این نوع جواهر به صورت جفت است که قسمت داخلی آن طرح گل دارد. قسمت خارجی کادا، الماس تراش نخورده دارد و در انتها با شکل‌های حیواناتی همانند فیل با تنه‌های درهم تزئین می‌شود. این نوع جواهر که به صورت توخالی و توپر می‌باشد به عنوان زیباترین هدیه عروسی در هند است. در هند بعداز حکاکی و انداختن طرح روی کادا و حفره‌ها یک طرف هم میناکاری دارد که به وسیله آتش توسط دستان هنرمند در جای خود ثابت می‌شود.

جواهرات هندی (NATH)

حلقه بینی انواع مختلفی دارد که به یک طرف بینی وصل می‌شود و نشانه تعهد و شوهر داشتن است. این حلقه‌ها بعضی اوقات ساده هستند ولی گاهی با استفاده از یاقوت و سنگ‌های دیگر، تزئین می‌شوند. امروزه جواهرات مخصوص بینی جزیی از جواهرات عروس محسوب می‌شوند.

کمربند طلا (ODDIYANAM) از زیورآلات هندی

این نوع زیورآلات که به صورت کمربند هستند با الماس‌های گل رز، زمرد، یاقوت کابوچون با طرح طاووس، گل، جوانه و برگ در یک تقارن با هم ترکیب شده‌اند و از آن برای باریک نگه داشتن کمر استفاده می‌کنند.

طلای هندی (KARANPHOOL JHMKA)

این نوع جواهر محبوب‌ترین نوع جواهر برای گوش در شمال هند است که نقش آن به صورت گل در مرکز است. به عنوان مثال زیورآلاتی مانند ژومکا به شکل زنگ جداگانه استفاده می‌شوند. در دوره مغول بیشتر این طرح بوده است و امروزه در مناطقی از هند تزئینات خاص دیگری دارد.

جوهرات هندی (JADANAGAM)

در جنوب هند برای تزئین موی بافته عروس از این نوع جواهر استفاده می‌کنند و به صورت مار کبری است که کامل مو بافته را می‌پوشاند. بعداز آن مو را با گل و جوانه تزئین می‌کنند. این مدل، بندهای زیبا به همراه منگوله‌های ابریشمی دارد که کامل مخفی می‌شوند.

جواهرات هندی (PAIZEB)

در مناطق مختلف هند پابندهای متفاوتی با نام‌های پایل، گجرا، سانکلا، چنجار، گولوسو وکاپاپو استفاده می‌شوند. در گذشته و امروز بیشتر پابند زنان هند از نقره است زیرا از نظر آن‌ها طلا فلزی مقدس است و نباید برای تزئین پا استفاده شود. لبه پایینی پابند به جای زنگوله از سنگ‌های آویزی استفاده کردند.

طلا هندی وانکی(VANKI)

از این نوع طلا هندی برای زینت بازو استفاده می‌کردند و طرح‌هایی مانند مار پیچ خورده، طاووس و طوطی دارد که قشنگ روی بازو بسته می‌شود. قسمت انتهایی یک آویز با نقش گل دارد. این نوع سبک طلا بیشتر در جنوب هند وجود دارد و به راحتی روی بازو قرار می‌گیرد. امروزه طرح‌های اختصاصی بازوبند به عنوان هدیه به عروس می‌دهند.

طلای هندی(LINGA PADAKKA MUTHU MALAI)

این نوع طلا هندی بیشتر از مروارید و آویز ظریف استفاده می‌کند. این نوع سبک طلا نماد شیوایی دارد و از طرح طاووس و نقش نیلوفر آبی و سنگ زمرد درست می‌شود. در زمان‌های قدیم در هند معتقد بودند مروارید مانع از بدبختی می‌شود به همین علت مورد علاقه پادشاهان بوده است.

نقش جواهرات پادشاهان هند

طلای هند در کنار تفاوت منطقه در نوع طرحی که دارند در دوران سلطنت پادشاهان هم متفاوت بودند. هر پادشاه سبک طلای منحصر به فردی داشته است. به طور مثال امپراطوری مغول به سنگ قیمتی علاقه‌مند بوده است ولی امپراطور راجپورت طلای حکاکی و رنگ را دوست داشته است. محصولاتی که در هند از طلا درست می‌شوند برای زندگی شهری قابل استفاده است. بسیاری از طراحان طلا در آمریکا از طرح جواهرات هندی الهام می‌گیرند.

سعی کردیم در مورد طلای هندی به شما همراهان عزیز اطلاعات مفید و کاربردی دهیم. ممنون از این‌که تا پایان این محتوا همراه ما بودید.

دایاگلد

منبع: Mises Institute

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

2 نظر

پیام بگذارید

ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود، * دارها الزامی هست

2 نظرات

  • مهدی
    1401/11/30, 3:51 ق.ظ

    سلام ؛تو شهر ما به انگشترهای مسوار طلا هندی هم میگویند که ارزش خیلی کمی دارد،حالا نمیدونم مسوار یه چیز دیگه ایه و طلا هندی چیز دیگه،نمیدونم.مثلا یه انگشتر مردانه 15 گرمی طلا هندی یا مسوار حدود50هزار تومنه.

    REPLY
    • ادمین@مهدی
      1401/12/01, 11:02 ق.ظ

      سلام و ممنون از درج مطب شما

      REPLY

آخرین عناوین

نویسندگان برتر

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط