عناصر چهارگانه در طلا و جواهرات

عناصر چهارگانه در طلا و جواهرات

یکی از جذاب‌ترین و تاثیرگذارترین روش‌های تحلیلی شخصیت افراد، براساس عناصر چهارگانه وجودی است. دانشمندان مختلفی همچون سقراط در مورد عناصر وجودی انسان با دیگر فلاسفه مانند ابن‌سینا اختلاف نظر داشتند. آیا عناصر چهارگانه و ویژگی‌های هر عنصر را می‌دانید؟ پس همراه ما باشید.

تحلیل رفتار و شخصیت افراد براساس عناصر چهارگانه، یکی از جذاب‌ترین و تاثیرگذارترین تقسیم‌بندی‌هایی است که امروزه بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. براساس گفته‌های فلاسفه یونانی که عموما از پیش سقراطیان بوده‌اند، مباحثی تحت‌ عنوان تاثیر عناصر اربعه روی انسان از این زمان آغاز شد. با گذشت زمان و کشفیات علمی افرادی همچون ابوعلی‌سینا به این نتیجه رسیدند که عناصر تشکیل دهنده بدن هر فرد روی جسم او نیز تاثیر می‌گذارند. به همین جهت استفاده از نماد‌های اربعه از گذشته تا به امروز در انواع جواهرات استفاده می‌شود.

عناوینی که با هم در ادمه می‌خوانیم:

دیدگاه اساطیری عناصر اربعه 

این نمادها برای اولین‌ بار در یونان باستان طراحی شدند. به‌ طور‌ کلی فلاسفه پیش سقراطی که به دنبال یافتن عنصر وجودی انسان بوده‌اند، هر یک به یکی از این چهار عنصر اشاره کرده‌اند. به‌ طور‌ مثال هراکلیتوس عقیده داشت جهان و انسان از آتش ساخته شده‌اند و جالینوس به غالب بودن عنصر آب و رطوبت پافشاری می‌کرد. قاعدتا هریک از این افراد دلایل خود را برای گفته هایشان بیان می‌کرده‌اند که در این جا نیازی به شرح بیشتر نداریم.

اصل مطلب این است که این باورها تا جایی ادامه پیدا کرد که مشخص شد هر انسان هر چهار عنصر وجود را در خود دارد. یعنی انسان‌ها ترکیبی از هوا، آتش، رطوبت و آب هستند که یک یا دو عنصر در وجود آن‌ها به صورت غالب وجود دارد. برای اینکه انسان بتواند به خوشبختی و سعادت برسد، باید تمامی این عناصر را به یک تعادل نسبی برساند. همچنین با توجه به عنصر غالب، شخصیت‌شناسی افراد در تمدن‌های مختلف اتفاق می‌افتاد.

معرفی کامل عناصر چهارگانه در طلا

دانشمندانی مانند ابن‌سینا و جالینوس بر این عقیده بوده‌اند که این عناصر وجودی به شکل‌های مختلفی در تن آدمی وجود دارند. براساس آنچه که در کتاب قانون ابن‌سینا آمده است، آب و خاک به عنوان موادی جامد و مایع، جسم را تشکیل داده‌اند؛ آتش و هوا نیز روح انسان را تشکیل داده‌اند. به این صورت که هوا همان گاز بوده و آتش نماینده انرژی انسان است. وقتی شما از عناصر چهارگانه در طلا و جواهرات استفاده می‌کنید، اولا نماد روحیه خود را نشان می‌دهید و در درجه دوم می‌توانید به متعادل‌سازی این انرژی در بدن و روح خود کمک کنید. 

مشاهده محصول‌های مرتبط: دستبندهای زنانه عنصرهای چهارگانه

مشاهده محصول‌های مرتبط: دستبندهای مردانه عنصرهای چهارگانه

تشخیص عناصر اربعه هر فرد

براساس نظریه‌های تکمیلی فلاسفه و دانشمندان در سال‌های گذشته، به این نتیجه رسیده‌اند که هر چهار عنصر در افراد وجود دارند و می‌توانند در تعادل‌سازی خلق و خوی سلامت جسم شخص موثر واقع شوند. یکی از سوالات رایج این است که اصلا از کجا باید بفهمیم عناصر وجودی ما کدام‌اند؟ برای این کار کافی است کمی درباره ماه تولدتان مطالعه کنید. تمامی ماه‌‌ها عناصر مشخصی دارند که بر این اساس افراد متولدین در هر ماه خلق و خویی شبیه به هم و متمایز با دیگر عناصر را خواهند داشت. در این بخش قصد داریم بگوییم هر عنصر مربوط به چه ماهی است و چه ویژگی‌هایی را در فرد رقم می‌زند؟

ویژگی‌های عناصر چهارگانه با توجه به ماه تولد

آتش 

  • ماه‌ها: فروردین، مرداد و آذر
  • رنگ‌های عنصر آتش: قرمز، طلایی، نارنجی، آبی، ارغوانی و بنفش مایل به آبی
  • طبع: گرم و خشک

ویژگی‌های عنصر آتش

گفته می‌شود عنصر آتش نماد سرزندگی و انرژی بسیار زیاد است. همچنین پرحرارت و گرم بوده و افرادی که این عنصر در آن‌ها غالب است، خلاقیت بالایی دارند و در جوامع خونگرم و اجتماعی هستند. امید به زندگی کسانی که در این ماه‌ها به دنیا می‌آیند، بسیار بالا بوده و انرژی زیادی در آن‌ها دیده می‌شود. گفته می‌شود آتش نماد تغییر و تحول است و می‌تواند بسیار زندگی‌بخش باشد. همچنین قابلیت این را دارد که همه چیز را نابود سازد و در مقابل نور و گرمای آن به زندگی روشنایی و نشاط می‌دهد.

حتما اشخاص تاثیرگذار زیادی را ملاقات کرده‌اید. کسانی که در جمع توجه زیادی را به خود جلب می‌کنند و حال‌و‌هوای صمیمی به آن می‌دهند. این افراد معمولا وقتی عصبی و ناراحت باشند، می‌توانند بسیار تند برخورد کنند؛ به همین خاطر توصیه می‌شود، این افراد حتما از نماد عنصر آتش استفاده کنند. استفاده از این نماد‌ها می‌تواند به هماهنگ شدن عناصر کمک کند و آرامش بیشتری برای این افراد رقم بزند.

نقاط قوت

چنین اشخاصی انرژی بسیار بالایی دارند و می‌توانند به شکل خلاقانه‌ای کار‌ها را پیش ببرند. همچنین اشتیاق زیادی برای انجام امور نشان می‌دهند و حضور فعالی در محیط‌های مختلف دارند. احساس آزادی و قدرت به آن‌ها اجازه می‌دهد حتی موقعیت‌های منفی را برای خود به نقاطی مثبت تبدیل نمایند. بصیرت و آگاهی آن‌ها می‌تواند مسیر را برای آن‌ها روشن کند و با شجاعتی که دارند از هر مشکلی به راحتی عبور می‌کنند. این افراد دوست دارند دائما در تکاپو باشند و با پشتکاری که دارند، می‌توانند در هر زمینه‌ای به موفقیت برسند. 

نقاط ضعف

متاسفانه اشخاصی با این عنصر، کمی زود عصبانی می‌شوند و مستعد قهر کردن هستند. همچنین زود از شرایط عادی خسته می‌شوند و اگر دائما از چیزی لذت نبرند، به راحتی می‌توانند آن را رها نمایند. گفته می‌شود افرادی حسود و زود رنج هستند که این نکته رفت و آمد و دوستی را کمی سخت می‌کند. با این حال عموما به خاطر انرژی زیاد و تاثیر‌گذاری بالا، اغلب دوست داشتنی بوده و دایره روابط گسترده‌ای دارند. 

فواید استفاده از نماد آتش از عناصر چهارگانه

عموما استفاده از آن به منظور انرژی بالا و پویایی به کار می‌رود. همچنین می‌تواند قدرت خلاقیت و اشتیاق را در شما زنده نگه‌دارد. اگر به تازگی حس افسردگی یا بی‌انرژی بودن می‌کنید، از آن به عنوان محرکی برای انرژی بیشتر و افزودن نشاط به زندگی خود استفاده کنید. بهتر است از آن به صورت آگاهانه و هوشمندانه استفاده کنید زیرا می‌تواند خلق و خوی را به شکل اعجاب‌انگیزی تغییر دهد.

آب 

  • ماه‌ها: تیر، آبان و اسفند
  • رنگ‌های عنصر آب: سبز، نقره ای، قرمز و آبی 
  • طبع: سرد و مرطوب

ویژگی‌های عنصر آب

براساس گفته‌ها عنصر آب از عناصر چهارگانه همیشه در جریان است و همین باعث شخصیت انعطاف‌پذیر افرادی با این عنصر می‌شود. آن‌ها به سادگی از مسائل عبور می‌کنند و خونسرد هستند. البته این خونسردی تنها ظاهری است و از درون می‌توانند احساسات شدیدی را تجربه کنند. چنین اشخاصی دلسوزی و ترحم بسیار زیادی در مواجهه با دیگران و به‌ طور‌کلی زندگی دارند و همیشه مهربان و کمک‌کننده به نظر می‌رسند. ارتباط آن‌ها با افراد دیگر عموما بر پایه مهربانی بی‌قید و شرط بوده و صادقانه است. همچنین به سادگی اعتماد می‌کنند و این موضوع می‌تواند برای آن‌ها گران تمام شود.

هوا

  • ماه‌ها: مهر، خرداد و بهمن
  • رنگ‌های عنصر هوا: بنفش تیره، زرد، فیروزه‌ای و نیلی 
  • طبع: گرم و مرطوب 

ویژگی‌ عنصر هوا

عنصر هوا هم یکی از عناصر اصلی است که انعطاف‌پذیری بالایی دارد و شخصیت دور‌اندیشی را به افراد می‌دهد. چنین اشخاصی همه احتمالات را در نظر می‌گیرند و می‌توانند اهداف خود را به شکل دقیقی برنامه ریزی کنند. غالب بودن این عنصر در فرد سبب می‌شود تا خونسردی خود را در مواقع اضطراری هم حفظ کند و بتواند تصمیم‌گیری بهتر و منطقی‌تری داشته باشد.

بیشتر بدانید: خرید طلا برای کودک و نکاتی که بهتر است بدانید

خاک

  • ماه‌ها: اردیبهشت، دی و شهریور
  • رنگ‌های عنصر خاک: زرد، صورتی، بنفش شفاف، نیلی، سفید و سیاه
  • طبع: خشک و سرد

ویژگی‌های عنصر خاک

افرادی که تحت‌ تاثیر عنصر خاک از عناصر چهارگانه هستند، عموما کمتر و سخت‌تر تغییر را می‌پذیرند و همین موضوع از آن‌ها شخصیتی منطقی می‌سازد. این افراد ثبات زیادی دارند و می‌توانند بسیار عاقلانه عمل کنند. عموما روی تصمیمات خود می‌مانند و از این بابت می‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید. معمولا از اشتباهات خود درس می‌گیرند و براساس منطق پیش می‌روند. به راحتی می‌توانند چشم اندازهای خود را بررسی کرده و برنامه‌ریزی دقیقی بر پایه آن بچینند. 

عناصر چهارگانه در طلا و جواهرات استفاده می‌شوند و می‌توانند تاثیر زیادی روی تعادل‌سازی شخصیت هر فرد داشته باشند. عموما افراد هر چهار عنصر را درون خود دارند ولی یکی از آن‌ها عنصر غالب می‌باشد. معمولا عنصر قالب با توجه به ماه تولد مشخص می‌شود و باید با توجه به آن، برای متعادل‌سازی دیگر عناصر اقدام کنید. ممنون می‌شویم نظرها و پیشنهادهای سازنده خود را با ما در میان بگذارید.

تیم محتوای دایاگلد

منبع: wikipedia

پیام بگذارید

ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود، * دارها الزامی هست

آخرین عناوین

نویسندگان برتر

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط