طلای دست دوم(بدون اجرت) و نکاتی که لازم است بدانید

طلای دست دوم(بدون اجرت) و نکاتی که لازم است بدانید

طلای دست دوم (بدون اجرت) به طلایی گفته می‌شود که موقع خرید فروشنده هزینه ساخت را از خریدار نمی‌گیرد. در نتیجه طلای دست دوم با یک هزینه کمتر خریده می‌شود. این نوع طلا با اینکه پرسود است اما می‌تواند پر ضرر هم باشد!.

بازار طلا و جواهر همواره برای سرمایه‌گذاری مناسب است اما اصول و روش‌های خاصی دارد که همه کس از آن اطلاع ندارد. برای این‌که با این بازار به خوبی آشنا شوید، لازم است در کنار مفهوم وزن طلا با کارمزد طلا که یکی از فاکتورهاییست که روی قیمت آن تاثیر دارد، آشنا شوید. در واقع هنگام خرید انواع زیورآلات طلا، اول وزن می‌شوند سپس در کنار پرداخت مالیات، شما هزینه ساخت آن را نیز پرداخت می‌کنید. اگر تا به حال کلمه اجرت در طلا را نشنیدید یا مفهوم طلای بدون اجرت را نمی‌دانید و دوست دارید از این بازار پر رمز و راز سر در بیارید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این محتوای عالی و کاربردی ما را همراهی کنید.

در ادامه به این عنوان‌ها خواهیم پرداخت:

طلای بدون اجرت

طلای بدون اجرت در واقع همان طلای دست دوم است. اگر بخواهیم بهتر بگوییم، منظور طلایی که توسط فردی قبلا خریده شده و مورد استفاده قرار گرفته است. همین‌طور زمانی که قصد فروش طلای نو را دارید، طلافروش هزینه‌ ساخت که شخص موقع خرید پرداخت کرده است را حذف می‌کند. به همین علت در خرید طلای دست دوم هیچ کارمزدی پرداخت نمی‌کنید. این مدل طلا برای کسانی که قصد دارند با یک هزینه کمتر و قیمتی مناسب طلا داشته باشند، گزینه خوبی است.

نحوه ارزیابی طلای دست دوم

زمانی که قصد خرید طلای دست دوم را دارید، روش محاسبه کردن طلا بسیار اهمیت دارد و باید حتما دقت کنید که دوباره هزینه ساخت پرداخت نکنید. روش محاسبه به این صورت است که در ابتدا قیمت هر گرم طلای 18 عیار را ضبدر وزن طلا می‌کنیم، سپس عدد بدست آمده را با 7 درصد سود فروشنده و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده جمع می‌کنیم. به طور کلی به این صورت است:( قیمت هر گرم طلا × وزن طلا) + ( %9 مالیات بر ارزش افزوده + %7 سود فروش)

اما شما می‌توانید با مراجعه به صفحه محاسبه جدید قیمت طلا، بهتر متوجه این موضوع شوید و علاوه بر آن، می‌توانید محاسبه‌های جدیدی نیز داشته باشید.

طلای دست دوم چه مزایایی دارد؟

خرید طلای دست دوم مزایایی دارد که هرکس را به فکر فرو می‌برد که تا حدودی به آن اشاره کردیم اما می‌توان گفت که عبارت است از:

  • پولی بابت ساخت طلا، مجددا پرداخت نمی‌شود.
  • برای سرمایه گذاری بسیار خوب است.
  • نسبت به طلای نو ارزان‌تر است.
  • خرید طلای دست دوم سود به همراه خود دارد.

بیشتر بدانید: ست دستبند و معرفی 10 مدل برتر دستبند ست مردانه و زنانه

خرید طلای بدون اجرت عیبی دارد دارد

آیا خرید طلای استفاده شده ایرادی هم دارد؟

خرید طلای بدون اجرت در کنار مزایای خود، بدون ایراد هم نیست که قبل‌از خرید حتما باید اطلاع داشته باشید. یکی‌از معایب این مدل طلا ریسک بالای آن هنگام خرید است چون امکان دارد طلا فروشان طلای تقلبی را به جای طلای بدون اجرت به شما بفروشند. حواستان باشد در دام این سودجویان نیفتید. در قسمت بعد بیشتر توضیح می‌دهیم.

آیا خرید و معامله طلای دست دوم منع قانونی دارد؟

خرید و فروش طلای دست دوم در چند سال گذشته ممنوع و غیر قانونی بود اما حالا رئیس اتحادیه طلا و جواهر این گفته را رد کرده و می‌گوید ما فقط توصیه کردیم که طلای دست دوم نخرید. با این حساب خرید و فروش طلای دست دوم غیر قانونی نیست ولی بهتر است خریداری نشود. طلای نو کنترل کیفیت می‌شود و دارای کد رهگیری است که به نفع خریدار است.

هنگام خرید طلای دست دوم چه نکاتی را باید بدانیم؟

برای این‌که فروشنده طلا سر شما کلاه نذارد، لازم است که قبل‌از خرید طلای دست دوم حتما یکسری نکات را بدانید که به شرح زیر است:

  • از جاهای معتبر، طلای دست دوم خود را بخرید.
  • هنگام خرید به کد طلا که در فاکتور نوشته می‌شود، توجه کنید.
  • با روش‌هایی که در مقاله تشخیص طلا از بدل گفتیم اطمینان پیدا کنید که طلای شما اصل است.
  • نسبت به عیار طلا کاملا مطمئن شوید.
  • سود فروش و مالیات بیش از اندازه پرداخت نکنید.
  • طلا، فاکتور داشته باشد.
  • قبل‌از خرید زیورآلاتی مانند دستبند، گوشوراره، گردنبند و پابند حتما قفل آن را چک کنید که درست باشد.

فاکتور در طلا چه مزیتی دارد؟

فاکتور طلا در واقع حکم شناسنامه را دارد که در زمان خرید و فروش طلای دست دوم و نو بسیار لازم است. هر طلا فروشی با صدور فاکتور برای انواع زیورآلات خود به صورت کتبی تضمین می‌کند که طلای فروخته شده کاملا اصل است. خریدار طلا برای این‌که به اصل بودن محصول اطمینان پیدا کند، فاکتور بسیار اهمیت دارد. یکی دیگر از مزیت‌های فاکتور طلا این است که علاوه بر نوشتن عیار طلا، کد واحد طلاسازی نوشته می‌شود که نشان دهنده هویت قابل شناسایی آن است.

در واقع فاکتور هنگام فروش طلا حکم یک سند مالکیت را دارد زیرا سبب می‌شود تا خریدار مطمئن شود. طلایی که فاکتور ندارد امکان دارد کسی آن را از شما نخرد. توصیه می‌کنیم از فاکتور طلای خود مراقبت کنید تا گم نشود و موقع فروش با مشکلی برخورد نکنید. اگر شما فاکتور خرید طلای را گم کردید، می‌توانید به جایی که طلا را خرید کرده‌اید مراجعه کنید و تاریخی که طلا را خریداری کردید به فروشنده بگویید. اگر فروشنده خرید شما را تایید کرد، برای شما فاکتور المثنی صادر می‌کند. یک نکته که حتما باید به آن دقت کنید، موقع خرید طلای دست دوم هم فاکتور بگیرید چون هنگام فروش، اصل بودن آن را تضمین می‌کند.

برای سرمایه‌گذاری سکه بهتر است یا طلا؟

از قدیم پدر و مادرها به فرزندان خود سفارش می‌کردند برای این‌که ارزش پول حفظ بشه حتما طلا بخر اما دقیق نگفتند که سکه یا طلا بخریم و کدام بهتر است. این‌که شما کدام بازار را برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب کنید یک مسئله کاملا شخصی است که به خودتان بستگی دارد. گاهی بعضی افراد فقط دنبال ریسک هستند، قیمت و آینده محصولی که خریده‌اند، برایشان اصلا اهمیت ندارد. در این بین افرادی هستند که ترجیح می‌دهند در مورد هر دو نوع طلا خوب تحقیق کنند و جوانب سود و ضرر را خوب بسنجند. یکی از اصول سرمایه‌گذاری درست سودی است که از آن حاصل می‌شود. همچنین فعالان عرصه طلا می‌گویند به علت سقوط ارزش ریال بازار طلا نسبت به قبل تغییر کرده است و الان بیشتر جنبه سرمایه‌گذاری پیدا کرده است زیرا بیشتر مردم تمایل به خرید و فروش طلای دست دوم و سکه را دارند.

سرمایه گذاری روی طلا و سکه بسیار خوب است ولی باید حتما اطلاعات کافی داشته باشید. سعی کردیم به طور خلاصه و مفید مزیت این نوع بازار سرمایه گذاری را برای شما همراهان عزیز بگوییم.

دایاگلد

پیام بگذارید

ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود، * دارها الزامی هست

آخرین عناوین

نویسندگان برتر