طلا سفید و پلاتین و نکاتی در مورد تشخیص و خرید آن‌ها

طلا سفید و پلاتین و نکاتی در مورد تشخیص و خرید آن‌ها

طلا سفید یکی از انواع طلا است که جذابیت خاصی دارد. زمانی که زوج‌های جوان برای خرید حلقه شروع به گشتن می‌کنند، متاسفانه تفاوت طلا سفید را با فلزی مانند پلاتین که ظاهری شبیه طلا سفید دارد، نمی‌دانند. آیا در مورد تفاوت‌های طلا سفید و پلاتین اطلاعی دارید؟ همراه ما باشید.

احتمالا برای شما هم پیش آمده است، زمانی که به خیابان می‌روید و از جلوی مغازه‌های طلافروشی رد می‌شوید، سرویس‌های طلا سفید یا حلقه‌هایی از این جنس نظر شما را جلب کرده است. امروزه طلاهای مختلف با رنگ‌هایی مانند رزگلد و پلاتین جلوه خاصی به زیورآلات طلا داده‌اند. یکی از جذاب ترین رسم‌هایی که زوج‌های جوان در آستانه نامزدی، عقد و عروسی خیلی به آن علاقه دارند، خرید طلا و جواهرات است که با دقت خاصی تمام مغازه‌های طلافروشی در سطح شهر را می‌گردند. زیورآلات طلا تنها مختص خانم‌ها نیست، بلکه آقایان هم هنگام خرید حلقه سعی می‌کنند، حلقه‌های پلاتین برای خود انتخاب کنند. اگر شما هم جزو کسانی هستید که به طلا سفید علاقه دارید یا کنجکاو هستید تا بدانید پلاتین چه فرقی با فلزات دیگر دارد، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید.

عنوان‌هایی که خواهید خواند

تعریفی از طلا سفید

طلای سفید در واقع همان طلای زرد است که با فلزات دیگری همانند پالادیوم، روی، مس، نیکل، منگنز و نقره ترکیب می‌شود. البته برای این که ظاهری روشن‌تر و سفیدتر داشته باشد، روی سطح آن یک لایه رودیوم می‌زنند. رودیوم باعث مقاومت بیشتر و سخت‌تر شدن زیورآلات می‌شود. اگر در ساخت آن از فلز پالادیوم استفاده شود، نیازی نیست از روکش رودیوم استفاده کنیم زیرا پالادیوم رنگ خاکستری به طلا سفید می‌دهد. همچنین مقاومت و استحکام خوبی دارد ولی استحکام آن به عیارش ارتباط دارد یعنی هر چقدر عیار آن پایین‌تر باشد، دوام بیشتری دارد.

اگر طلا عیار بالایی داشته باشد چون میزان طلای‌ خالص به کار رفته در آن‌ها زیادتر است، احتمال دارد مقاومت خوبی نداشته باشند زیرا فلزی نرم است. برای استحکام بیشتر لازم است با فلزاتی مانند مس، نقره، نیکل، پالادیوم و روی ترکیب شود.

برخی از ویژگی‌های آن

خصوصیت این نوع زیورآلات به مقدار فلزهای به کار رفته در آن بستگی دارد. به عنوان مثال اگر در ساخت آن از نیکل استفاده شود، به خاطر سخت بودن آن محصولی که بدست می‌آید، بسیار سخت است که در ساخت حلقه، سنجاق، گیره و زنجیر استفاده می‌شود. برعکس اگر در ساخت آن پالادیوم به کار رود چون فلزی نرم و قابل انعطاف است، بیشتر برای ساخت جواهرات با نگین‌های ظریف استفاده می‌‌‌شود.

کاربرد

بیشترین استفاده طلا سفید برای ساخت جواهرات، حلقه‌های نامزدی و ازدواج است زیرا با انواع سنگ‌های قیمتی به آسانی ست می‌شود. به عنوان نمونه سنگ الماس روی این نوع فلز جلوه بهتر و زیبایی بیشتری دارد ولی روی رزگلد زیبایی چندانی ندارد. به همین دلیل از این فلز ارزشمند برای ساخت انواع سرویس‌ها و حلقه‌های ازدواج استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید: اجرت طلا و طلای کم اجرت چیست و چه تفاوتی با طلای دست دوم دارد؟

آیا طلا سفید با طلا زرد فرقی دارد؟

با توجه به مطالبی که در بالا گفتیم در ساخت طلا سفید فلز نیکل به کار می‌رود، در نتیجه ممکن است حساسیت‌های پوستی ایجاد کند ولی طلای زرد کمتر امکان دارد سبب آلرژی شود. طلای زرد چون نرم‌تر است به راحتی خراشیده می‌شود. برای این که به طلا زرد مقاومت بیشتری دهند در ساخت آن از فلز مس استفاده می‌کنند ولی برای استحکام طلا سفید از نقره استفاده می‌کنند.

پلاتین چیست؟

نام این فلز از واژه اسپانیایی پلاتینا به معنی نقره کوچک گرفته شده است. پلاتین فلزی بسیار کمیاب و گران قیمت است که رنگ آن به طور طبیعی سفید رنگ است. پلاتین نسبت به طلا چگالی بیشتری دارد و سنگین‌تر است. در واقع دو برابر طلای 18 عیار وزن دارد. این فلز انعطاف پذیری و مقاومت بالایی دارد.

این فلز کمترین واکنش‌پذیری در بین تمام فلزات را دارد و در محیط‌های بسیار داغ مقاومت بسیار بالایی نسبت به خوردگی دارد و شکل خود را حفظ می‌کند. خانواده پلاتین شامل 6 عنصر به نام‌های رودیم، روتنیوم، ایریدیوم، پالادیم، پلاتین و اوسمیوم است. همگی این 6 عنصر بسیار کمیاب و مقاوم هستند.

کاربرد پلاتین

موارد استفاده پلاتین

از پلاتین برای ساخت وسایل‌های مخصوص آزمایشگاه، اتصالات الکتریکی، تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، دستگاه‌های مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی، تجهیزات حرارت سنج برای کوره‌های الکتریکی، پوشش موشک‌ها و سوخت موتور جت استفاده می‌کنند.

تفاوت طلا سفید با پلاتین

این دو فلز در ظاهر شبیه هم هستند و افراد غیر متخصص این دو فلز را با هم اشتباه می‌گیرند اما در اصل تفاوت‌هایی دارند که عبارت است از:

  • پلاتین به طور طبیعی رنگ سفید دارد از این رو نسبت به طلا سفید درخشان‌تر است.
  • طلا سفید نسبت به پلاتین مقاومت کمتری دارد.
  • پلاتین در مقابل کدر شدن مقاومت بیشتری دارد.
  • پلاتین نسبت به طلا سفید نادرتر و بسیار کمیاب است. در نتیجه طلای سفید ارزان‌تر است.
  • طلا سفید نسبت به پلاتین درجه خلوص کمتری دارد و به مرور زمان کدر می‌شود.
  • پلاتین خاصیت ضد حساسیت بیشتری نسبت به طلا سفید دارد.
  • جواهراتی که از پلاتین ساخته می‌شوند، به مرور زمان تغییر رنگ نمی‌دهد اما طلا سفید برعکس است.
  • پلاتین یکی از بادوام‌ترین فلزات جهان است. جواهراتی که با پلاتین ساخته شده‌اند، احتمال آسیب رسیدن و جدا شدن جواهر از روی آن بسیار کم است.

بیشتر بدانید: دستبند طلا و نکاتی که بهتر است بدانید

روش تشخیص دیگر

در ظاهر تشخیص این دو فلز از هم کاری بسیار مشکل است اما با توجه به تفاوت‌هایی که در قسمت قبل گفتیم روش تشخیص به این صورت است:

  • وزن سنگین پلاتین: هنگام خرید، پلاتین وزن سنگین‌‌تری دارد.
  • قیمت: پلاتین گران‌تر است زیرا جواهر سازانی که روی پلاتین کار می‌کنند، زمان، زحمت و دقت بیشتری می‌گذارند.

نکته:

طلا به خاطر نرمی و انعطاف پذیری خوبی که دارد و مقاومت در برابر خوردگی در دندانپزشکی از آن در تهیه سیم‌های ارتودنسی، روکش دندان و به عنوان مواد پر کننده دندان استفاده می‌شود.

فواید طلا برای بدن

از زمان‌های قدیم این فلز باارزش در سلامتی انسان نقش به سزایی داشته است. طوری که دانشمندان ایران در مورد فایده آن برای بدن نظرات متفاوتی دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • سبب تنظیم دمای بدن خصوصا در مواقع بیماری می‌شود.
  • باعث افزایش انرژی، اراده و تمرکز می‌شود.
  • باعث اعتدال و هماهنگی روح و ذهن می‌شود.
  • از طلای 24 عیار برای بهتر شدن زخم استفاده می‌کنند.
  • در درمان علائم آرتروز نقش دارد.
  • استرس و اضطراب را کم می‌کند.

در اکثر مواقع مردم پلاتین را همان طلای سفید می‌دانند و نسبت به آن آگاهی ندارند. در صورتی که چنین نیست. ما سعی کردیم در این محتوا اول شما همراهان عزیز را با پلاتین آشنا کنیم و سپس تفاوت آن با فلز دیگر را بگوییم.

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

پیام بگذارید

ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود، * دارها الزامی هست

آخرین عناوین

نویسندگان برتر

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط