سنگ لاجورد و زیبایی بی‌نظیر آن

سنگ لاجورد و زیبایی بی‌نظیر آن

یکی از سنگ‌های مهم و قیمتی که به رنگ آبی‌مات است و در ساخت انواع زیورآلات زنانه و مردانه به کار می‌رود، سنگ لاجورد است. خوب است بدانید سختی این سنگ بین 5 تا 6 است و بسیار قدیمی است. آیا در مورد کاربرد و نحوه نگهداری از سنگ لاجورد چیزی می‌دانید؟ پس همراه ما باشید.

یکی دیگر از سنگ‌های قیمتی و تزئینی که در صنایع متفاوت کاربرد فراوانی دارد، سنگ لاجورد است. این سنگ با ارزش و خاص در ساخت انواع اکسسوری و زیورآلات مردانه و زنانه کاربرد دارد و طرفداران زیادی دارد. لاجورد به عنوان یکی از مهم‌ترین سنگ‌های آبی‌مات در دنیا شناخته می‌شود. در این متن به شما کمک می‌کنیم تا اطلاعات مفید و دقیقی در مورد سنگ لاجورد به دست بیاورید و از کاربرد آن در زندگی بهره‌مند شوید. نام دیگر این سنگ لاپیس لازولی می‌باشد.

عناوینی که با هم در ادامه می‌خوانیم:

مختصری در مورد سنگ لاجورد

سنگ لاجورد با سختی ۵ تا ۶ به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و با ارزش‌ترین سنگ‌های تزئینی در میان مردم است. ظاهر زیبای این سنگ باعث شده است تا در صنایع متفاوت مورد استفاده قرار گیرد. لاجورد معمولا به صورت مرمر کریستالی یافت می‌شود و به خاطر ترکیب آن با سایر کانی‌ها یک سنگ ویژه محسوب می‌شود. ترکیبات این سنگ اساساً از لازوریت است. در حالی که ترکیبات سایر سنگ‌ها از سودالیت، کلسیت، پیریت و دیگر مواد معدنی مکمل است.

رنگ این سنگ به خاطر ترکیب موجود در آن است. این سنگ در خانواده سیلیکات فلدسپاتی بوده و به دسته سودالیت‌ها تعلق دارد. از دیگر ترکیبات در این سنگ می‌توان به آژیت، دی‌اکسید استاتیک، میکا و هاینیت اشاره کرد.

خوب است بدانید که اغلب افراد این سنگ را با سنگ‌های آبی‌مات دیگر مانند آزوریت و سودالیت اشتباه می‌گیرند و آزولیت درجه سختی کمتری دارد و رنگ آن تیره‌تر است. از طرفی دیگر سودالیت در مقایسه با لاجورد دارای رنگ کمرنگ‌تری بوده و دانه‌های آن به مرغوبیت لاجور نیست. نام انگلیسی لاجورد به معنی سنگ آبی است اما رنگ آن می‌تواند بین آبی سبز کمرنگ تا پر رنگ متفاوت باشد. در حقیقت رنگ آبی موجود در آن به خاطر عناصر گوگردیست. بهترین نوع این سنگ از انواعی است که رنگ در آنها یکنواخت بوده و هیچ رگه‌ای از کلسیت‌ها در آن قابل مشاهده نباشد.

بیشتر بدانید: دستبند سنگی برای آقایان و معرفی 10 مدل پرطرفدار

تاریخچه سنگ لاجورد

1000 سال پیش این سنگ در اوایل سده هفتم قبل از میلاد از افغانستان استخراج شد و در مناطق دیگر مانند ارمنستان، پاکستان و آفریقا یافت شد. کشور افغانستان برای تولید سنگ لاجورد بسیار مرغوب شهرت جهانی پیدا کرده است چرا که جزو مهم‌ترین منبع جهانی به حساب می‌آید. دیگر مراکز مهم تولید این سنگ می‌توان به آنگولا، آرژانتین، کانادا، شیلی، هند، ایتالیا، میانمار، روسیه، پاکستان و آمریکا اشاره کرد. سنگ لاجورد با شکست مادها از تیکالت پلیسر سوم پادشاه آشور در قرن 17 قبل از میلاد جزو غنیمت دریافت شد و در کتیبه‌های آشوری به آن اشاره شد.

سنگ لاجورد در دوران هخامنشیان کپوتکه نام داشت و در کتیبه بنیاد کاخ داریوش کبیر در شوش جزو مصالح لازم برای ساختمان کاخ به شمار می‌آمد. پس از دوران هخامنشی از آن برای ساخت لعاب استفاده می‌کردند. اولین کار دست با لاجورد در پاکستان است. لاجورد در مس به عنوان سنگ مقدس شناخته می‌شود و کاهنان مذهبی، عبادتگاه‌ها و فراعنه برای ایجاد جلوه‌ای مافوق بشری و بالاتر از انسان در برابر مردم عادی از آن استفاده می‌کردند. همچنین ماسک مومیایی معروف فرعون باستانی مصر، توتنخامن با لاجورد تزئین شده است.

موارد استفاده از سنگ لاجورد(لاپیس لازولی)

کاربرد سنگ لاپیس لازولی

سنگ لاپیس لازولی(لاجورد) برای درمان سردرد، گلو درد، واریس، ناهنجاری‌های ناباروری و دردهای زمان قاعدگی مفید است. تاثیرات درمانی و متافیزیکی سنگ لاجورد از جمله مباحثی است که در میان سنت‌ها و آیین‌های گوناگون همواره مورد بحث بوده است. این سنگ به دلیل رنگ منحصر به فردی که دارد در خاتم‌کاری بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و در انواع لوازم آرایشی و رنگ‌های نقاشی کاربرد دارد. از دیگر استفاده‌های این سنگ می‌توان به کاربرد آن در ساخت انواع زیورآلات مانند گردنبندهای آویزی و گوشواره اشاره کرد.

بیشتر بدانید: سنگ اوپال و زیبایی خاص آن

ویژگی سنگ لاجورد

شفافیت و درخشش

از نظر میزان شفافیت و درخشش، این سنگ مات بوده و دارای مقادیری پیریت و کلسیت است. برای ایجاد درخشش شیشه‌ای و روغنی می‌توانید این سنگ را پولیش دهید.

برش و شکل

این سنگ در اشکال و سایزهای متفاوت دیده می‌شود. معمولاً برش این سنگ به صورت منحنی بوده که برای زیورآلات مختلف مانند انگشتر، دستبند و گردنبند استفاده می‌شود. همچنین صورت وسایل تزئینی مانند گلدان یا مجسمه یافت می‌شود. از دیگر اشکال متفاوت آن می‌توان به شکل گرد، کروی، بیضی و اشک اشاره کرد.

فرآوری لاجورد

این سنگ معمولاً برای عملیات و فرآوری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد اما برای ایجاد رنگ آبی در برخی از صنایع کاربرد دارد. برای استحکام و دوام این سنگ معمولا آن را با موم یا پلاستیک می‌پوشانند. سنگ لاجورد در انواع مصنوعی به نام لاجورد گیلسون یا جاسپر رنگ شده پیدا می‌شود.

لاجورد نماد چیست؟

لاجورد سمبل متولدین اردیبهشت، آذر، دی و بهمن است. این سنگ زیبا نماد دوستی است و نمادی از سیاره مشتری به حساب می‌آید. همچنین سنگ لاجورد را می‌توان سمبلی از عشق و وفاداری به حساب آورد و رنگ آبی آن نمادی از سلطنت، خدایان و قدرت در جهان را نشان می‌دهد. در صورتی که این سنگ را به همراه داشته باشید می‌توانید در برابر بسیاری از خطرهای شیطانی محافظت شوید.

نحوه تمیز کردن

توجه داشته باشید که نگهداری از سنگ‌های با ارزش و قیمتی بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل با نگهداری درست از آن می‌توانید سال‌ها از خواص و کاربرد آن در زندگی بهره ببرید. این سنگ در فشار زیاد و حرارت بالا می‌تواند خاصیت خود را از دست بدهد. از طرفی دیگر این سنگ نباید در معرض مواد شیمیایی شوینده خطرناک خانگی قرار بگیرد.

هنگام تمیز کردن سعی کنید از آب ولرم به همراه کمی صابون و پارچه یا برس نرم کمک بگیرید. توجه داشته باشید قبل از انجام فعالیت ورزشی، شستن ظرف، فعالیت باغبانی یا انجام کار خانه زیورآلات مزین به این سنگ را در گوشه‌ای نگهداری کنید. بهترین راه نگهداری از سنگ لاجورد قرار دادن در پارچه نرم یا جعبه طلا و جواهرات است.

امیدواریم مطالب فوق برای شما همراهان عزیز مفید بوده باشد. ممنون می‌شویم نظرها و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.

تیم محتوای دایاگلد

پیام بگذارید

ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود، * دارها الزامی هست

آخرین عناوین

نویسندگان برتر