سنگ عقیق و هر آنچه لازم است بدانید

سنگ عقیق و هر آنچه لازم است بدانید

سنگ عقیق جزو کانی‌های ارزشمند و پرکاربرد است که در صنعت طلا و جواهر و اشیاء قیمتی استفاده می‌شود. نام دیگر این سنگ آگات است که اولین بار در روم شرقی سابق دیده شد. آیا در مورد خواص سنگ عقیق و تشخیص سنگ عقیق فیک از اصل چیزی می‌دانید؟ پس همراه ما باشید.

سنگ عقیق از کانی‌های بسیار ارزشمند و مشهور است که به صورت گسترده در ساخت جواهرات و اشیاء قیمتی و نیمه قیمتی به کار می‌رود. این سنگ که با نام لاتین آگات هم شناخته می‌شود، دارای خواص مختلفی بوده و علاوه‌ بر زیبایی، ویژگی‌های معنوی قابل توجهی هم دارد تا جایی که در روایات نیز به آن اشاره می‌شود. اگر می‌خواهید درباره خواص سنگ عقیق(آگاته) و انواع آن اطلاعات بیشتری کسب کنید و تاریخچه کامل آن را بدانید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

عناوینی که با هم می‌خوانیم:

سنگ عقیق چیست؟

سنگ عقیق که با اسم آگاته (agate) هم شناخته می‌شود، ریشه سیسیلی دارد و از رود استخراج می‌گردد. حتما انواع مختلفی از آن را در رنگ‌های سفید، خاکستری، سیاه، قرمز، زرد، سبز و آبی روشن دیده‌اید. در درجه اول زیبایی بی‌نظیر آن‌ها در هر محصولی چشم را به خود خیره می‌کند. همچنین از آن در انواع سحر و جادو نیز استفاده می‌کنند. این کانی در دسته سنگ‌های کوارتز قرار می‌گیرد و از ترکیب عناصر شیمیایی تشکیل می‌شود. در سنگ عقیق اکسیدهای فلزی وجود دارند و میزان سختی آن بین ۶٫۵ تا ۷ برآورد می‌شود. به همین جهت این محصول از نمونه‌های محکم و مقاوم به شمار می‌رود.

تاریخچه کامل سنگ عقیق

سنگ عقیق هم مانند تمام اشیاء ارزشمند جهان دارای تاریخچه مشخصی است. همان‌طور که در قسمت قبل گفتیم، عقیق با نام آگات یا آگاته هم شناخته می‌شود. علت این نامگذاری رودخانه‌ای است که برای اولین بار سنگ عقیق را در آن پیدا کردند. محل تولد عقیق شهر قسطنطنیه واقع در روم شرقی سابق است. برای اولین بار شخصی به نام تئو فراستوس فیلسوف، آن را در رودخانه‌ای در آلمان کنونی پیدا کرد.

باورهای متفاوت در انواع فرهنگ‌ها و کشورها

فرانسه

براساس ظروف و اسنادی که در دوره رنسانس وجود داشته‌اند و امروزه در موزه لوور فرانسه نیز آثاری از آن‌ها یافت می‌شود، در امپراتوری بیزانس از عقیق برای ساخت ظروف سلطنتی استفاده می‌کردند. علاوه‌ بر ظرف و جام، از سنگ عقیق برای ساختن مهر و انگشتر هم بهره می‌بردند. محبوبیت آن آنقدر زیاد بوده است که افراد ثروتمند زیادی سعی در جمع‌آوری و کلکسیون کردن سنگ آگاته داشته‌اند.

برای دیدن نمونه‌های اکسسوری‌های تلفیقی با سنگ عقیق به صفحه‌های اکسسوری مردانه، زنانه و کودکانه مراجعه کنید و در زیرمجموعه های مورد نظر جستجو کنید.

ایران

یکی‌دیگر از مصارف عمده سنگ آگاته که امروزه هم شاهد آن هستیم، کاربرد این گوهر در انواع مراسمات جادو و طلسم است. در ایران باستان نیز عقیده بر این بود که عقیق رفع‌ بلا می‌کند و می‌تواند سبب افزایش درآمد شود. به‌ طور‌ کلی آن را خوش یمن می‌دانستند و به همین دلیل استقبال خوبی از آن به عمل می‌آمد. ایرانی‌های باستان اعتقاد داشتند سنگ عقیق خواص درمانی زیادی دارد و می‌تواند قدرت فراطبیعی داشته باشد. در یک کتاب گفته شده است که از آن برای دفع اثر سم و مستی استفاده می‌کرده‌اند. همچنین ایرانیان از سنگ عقیق به عنوان تب‌بر نیز استفاده می‌کردند. همچنین ساحران پارسی برای مقابله با طوفان عقیق را می‌سوزاندند.

آلمان

گفته می‌شود اولین تلاش برای تراش و صیقل خوردن عقیق به سال ۱۵۴۸ میلادی برمی‌گردد و از اوایل قرن 16 به‌ طور رسمی از سنگ عقیق در ساخت انواع جواهرات استفاده می‌‌کردند. ابتدا آلمان به طور رسمی تراشکاری آن را شروع کرد و امروزه ایدار اوبراشتاین، مرکز تراش گوهر عقیق آلمان، شهرت جهانی دارد.

یونان و روم

در یونان ۴۰۰۰ گلدان از جنس عقیق یافت شده و گفته می‌شود این سنگ یکی از نشانه‌های مادر زمین، الهه گایا است. انواع ظروف، جواهرات و جام‌های سنگ عقیق از دوران روم باستان به جا مانده‌‌اند. در روم باستان بر این باور بودند که سنگ عقیق قدرت الهی دارد و حتی پمادهایی از آن می‌ساختند و می‌گفتند بینایی را بهبود می‌دهد. طوری که در افسانه‌های مختلفی به این اشاره کرده‌اند که عقاب برای حفاظت از جوجه‌هایش این سنگ را در لانه‌اش قرار می‌دهد و حتی تیزبینی عقاب را به عقیق قرمز تشبیه می‌کنند. رومی‌ها آن را با الهه سحر و باد‌ها مرتبط می‌دانند و می‌گویند می‌تواند از زنان محافظت نماید و برای درمان مارگزیدگی از آن به همراه آب استفاده می‌کردند.

بابل

بابلی‌ها اعتقاد داشتند، سنگ عقیق قدرت زیادی دارد و به‌ همین جهت از آن برای محافظت از جان سربازان و افراد مختلف استفاده می‌کردند. 

چین

چینی‌ها عقیده دارند سنگ عقیق می‌تواند انرژی یینگ و یانگ را به تعادل برساند و همچنین برای ایجاد احساس امنیت و شجاعت به کار می‌رود. جالب است بدانید که حتی برای دفع حسادت نیز از آن استفاده می‌کنند.

بریتانیا و نگاهی به سنگ عقیق

همان‌طور که می‌دانید در دوران ویکتوریا جواهرسازی بسیار مورد توجه قرار گرفت تا جایی‌که توجه به جزئیات بالا رفت و ظرافت سازه‌ها بیشتر شد. در این‌ دوره استفاده از سنگ عقیق در جواهرات مختلف به‌ ویژه انگشتر بسیار رواج پیدا کرد و آثار بسیار فاخری درست شد. خیلی از کلکسیونرها به دنبال حلقه‌ها و جواهرات ساخته شده از سنگ عقیق در این دوره هستند. تمام باورها و همه چیز درباره سنگ عقیق یک ویژگی مشترک دارند، اینکه این سنگ خوش‌یمن بوده و برای اهداف خیر و دفع شر یا بلایا مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی در باورهای اسلامی و ائمه نیز از آن به خوبی یاد می‌شود. 

جواهرات با سنگ عقیق

خواص سنگ آگاته

این سنگ علاوه‌ بر زیبایی، فواید بسیار زیادی هم برای انسان‌ دارد. برخی از این خواص متوجه جسم می‌شوند و برخی برای روحیه توصیه شده‌اند. در این بخش به هریک از آن‌ها پرداخته‌ایم. 

  • فواید سنگ عقیق برای روح: بسیاری از قبیله‌ها و فرهنگ‌های مختلف دنیا از این سنگ برای دفع‌ بلا و خوش‌شانسی استفاده می‌کردند. نگین عقیق مقدس شمرده می‌شود و حتی آن را به الهه‌ها نسبت داده‌اند. حتی گفته می‌شود بلایای طبیعی را دور می‌کند. همچنین از آن برای متعادل کردن نیرو‌های فراطبیعی استفاده می‌کنند. برخی برای دور کردن هاله‌های بد، نیاز به این سنگ خواهند داشت.
  • فواید سنگ عقیق برای جسم: در بسیاری از منابع و فرهنگ‌های مختلف عقیده دارند این سنگ بینایی را تقویت می‌کند و برای استحکام استخوان‌ها، دهان و دندان نیز مناسب است.

بیشتر بدانید: نماد گل در انواع طلا و جواهرات

انواع سنگ‌های عقیق از نظر شکل و ساختار لایه

سنگ‌های عقیق دارای شکل‌های متنوعی هستند که هریک ویژگی‌های ظاهری مختص به خود را دارند. اصلا یکی از مشخصه‌های جذاب آن که در جواهرسازی کاربرد دارد، همین تنوع بالا می‌باشد. طبق بررسی‌های انجام شده، بسیاری از این تفاوت‌ها به دلیل وجود ناخالصی‌های جامد، مایع و گاز در سنگ‌ها است که به نوع خود منحصر به فرد محسوب می‌شود.

  • مدل خزه ای: این سنگ‌ها بلورهای سبزی در خود دارند که شباهت زیادی به خزه داشته و به همین جهت به این اسم معروف هستند. این سنگ را نشانه باغبان‌ها و احترام به محیط زیست نیز در نظر می‌گیرند.
  • مدل شجری: این نوع به مشا نیز معروف بوده و رنگ اصلی آن خاکستری شفاف یا نیمه‌شفاف است که اشکالی شبیه به درخت روی آن وجود دارد.
  • مدل چشمی: ظاهر این نوع سنگ آگاته معمولا طوری به نظر می‌رسد که انگار نقطه‌ای بین آن‌ها هست که فرم کلی آن را شبیه به چشم نشان می‌دهد.
  • مدل مجوف: سنگ عقیق مدل مجوف به حفره‌های زیاد و توخالی بودن آن بر می‌گردد که ظاهرش را به شکل شگفت‌انگیزی زیبا و خاص می‌کند.

چطور سنگ عقیق اصل را از تقلبی تشخیص بدهیم؟

برای اینکه نمونه‌های اصل را بشناسید، لازم است ویژگی‌های مختلف آن‌ها را بدانید. همه سنگ‌های عقیق اصل، دارای مشخصه‌های یکسانی هستند که شما با دانستن آن‌ها، می‌توانید نمونه‌های اصلی را از فرعی تشخیص دهید. در ادامه به بیان این نکات می‌پردازیم.

  • وزن سنگ: نمونه‌های تقلبی وزن سبکی دارند در‌حالی‌ که محصولات اصل حتی کوچک هم سنگین‌تر هستند. همچنین میزان مقاومت و ضربه‌پذیری آن‌ها کمتر از سنگ اصلی است.
  • شفافیت سنگ: سنگ‌های عقیق اصل نیمه‌شفاف هستند و اگر میزان شفاف بودن آن بسیار زیاد و بدون نقص باشد، احتمال مصنوعی بودن آن بالا می‌باشد.
  • رنگ سنگ: سنگ آگاته اصلی و طبیعی، رنگ‌های روشنی دارد؛ در‌حالی‌ که روشنایی نمونه‌های مصنوعی کمتر است.
  • مقاومت در برابر آتش: عقیق اصل با آتش نمی‌سوزد اما نمونه‌های مصنوعی در برابر حرارت آسیب‌پذیر هستند

عقیق یکی از پر کاربردترین و پرطرفدارترین کانی‌های ارزشمند به شمار می‌رود. سنگ‌های عقیق دارای خواص مختلفی بوده و برای ساخت جواهرات، تسبیح و دیگر وسایل به کار می‌روند. ممنون می‌شویم نظرها و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.

تیم محتوای دایاگلد

منابع:

پیام بگذارید

ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود، * دارها الزامی هست

آخرین عناوین

نویسندگان برتر