طلای متفرقه چیست و عیار آن چگونه حساب می‌شود؟

طلای متفرقه چیست و عیار آن چگونه حساب می‌شود؟

طلای آب شده(متفرقه) در واقع به طلای شکسته و قدیمی می‌گویند که دوباره ذوب می‌شود و به قطعاتی با عیار مشخص تبدیل می‌شود. آیا در مورد شکل طلای متفرقه و فرق آن با بقیه طلاها چیزی می‌دانید؟ پس همراه ما باشید.

احتمالا تا به حال در اخبار و سایت‌ها در مورد طلای متفرقه و نحوه خرید و فروش آن شنیده‌اید. اکثر مردم در مورد بازار این نوع طلا و ریسک و سود آن خبری ندارند اما علاقه دارند که بخرند. طلای متفرقه در واقع طلای شکسته و قدیمی است که دوباره توسط متخصصان طلا آب می‌شود و به قطعاتی با عیار مشخص تبدیل می‌شود. با توجه به شماره حک شده روی طلا می‌توان فهمید که طلا کجا و چه ساعتی آب شده است.

یکی از سوالاتی که احتمالا برای شما همراهان عزیز پیش آمده است اینه که این مدل طلا چه ارزشی دارد؟ آیا خرید آن به صرفه و منطقی است؟ و سوال‌های دیگر که ما به 2 مورد مهم از آن پرداخته‌ایم. وارد شدن به این بازار بدون آگاهی کامل، ضررهایی دارد. برای پیشگیری از این قبیل ضررها ما یکسری نکات را می‌گوییم. اگر کنجکاو هستید و دوست دارید از این بازار سر در بیاورید. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این محتوا عالی و کاربردی همراه ما باشید.

عنوان‌های زیر را در ادامه خواهید خواند:

طلای متفرقه به چه نوع طلایی می‌گویند؟

طلای آب شده (Scrap Gold) به طلایی می‌گویند که یک بار ساخته شده و دوباره به کارخانه طلا‌سازی باز می‌گردد تا ذوب و به چرخه تولید برگردد. هر محصولی که در ساخت آن طلا به کار رفته باشد، این قابلیت را دارد که مجدد ذوب شود و مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل به عنوان طلای آب شده می‌توان از آن نام برد. یکی از دلایل نامگذاری به این خاطر است که شکل طلا و عیار با هم فرق دارد و همه مدل طلا مانند گردنبند، انگشتر و شمش طلا با هم ذوب می‌شوند. این گونه طلاها تازه بعداز فرستادن به ری گیری بعداز ذوب، عیار واقعی آن‌ها مشخص می‌شود.

نکته: اصطلاح آب شده برای طلاهای متفرقه مانند طلاهای قدیمی، انگشتر و النگو و دیگر موارد به کار می‌رود که در اجرت و عیار معیار پایه‌ای برای بازار طلا ندارند.

انواع طلا

در کشور ماخرید و فروش طلاهای متفرقه سود زیادی دارد. به طور کلی این نوع طلا به دو نوع تقسیم می‌شود:

  • طلای متفرقه معمولی: این مدل از طلا همانطور که از نامش معلوم است حاصل ذوب شدن طلاهای معمولی و دست دوم هستند که عیاری کمتر از 900 دارند. این مدل طلا نرخ بازار را مشخص می‌کنند.
  • طلای شمش: این دسته از طلا که عیاری بالای 900 دارد در بازار به عنوان طلای تیزآبی هم می‌شناسند و در زمینه معاملات در بازار طلا رتبه دوم را دارد. خوب است بدانید خرید هر مثقال از این طلا، 300 تا 500 تومان بالاتر از قیمت بازار است اما قیمت فروششان در حدود 200 تا 300 تومان بالاتر می‌شود. همین ویژگی باعث می‌شود که این نوع از طلاها بهترین گزینه برای خرید و فروش باشد.

بیشتر بدانید: اجرت طلا و طلای کم اجرت چیست و چه تفاوتی با طلای دست دوم دارد؟

طلاهای متفرقه چه شکلی دارند؟

این مدل طلا با هر وزن و شکلی که باشد، در کل به شکل مفتول است. کارخانه‌ها و کارگاهایی که وظیفه آب کردن طلا را برعهده دارند انواع مصنوعات طلا و شمش طلا را با هم ذوب می‌کنند و درون قالب‌هایی که به شکل مفتول است، می‌ریزند. طلایی که به شکل مفتول است با عیار 18 به چرخه تولید برمی‌گردد. دلیل این‌که به شکل مفتول در می‌آید این است که هر کس هر مقداری که خواست از آن قیچی می‌کند و بقیه دست نخورده و سالم باقی می‌ماند. یک دلیل دیگر آن این است که حمل و نقل راحت‌تری دارند.

طلای متفرقه و عیار آن

عیار طلاهای متفرقه

یکی از مهمترین فاکتورها در مورد این نوع طلا، خالص بودن آن است که میزان دقیق طلای خالص و دیگر فلزات را برای ما مشخص می‌کند. عیار طلا در واقع همان میزانی است که خلوص طلا را نشان می‌دهد و معمولا بالاترین مقدار 24 است که نشان می‌دهد طلای به کار رفته خالص است (خلوص حدود 99/9 درصد) و فاقد فلزات دیگر است. برای محاسبه درصد خلوص طلا، می‌توانید عیار آن را تقسیم بر عدد 24 کنید. به عنوان مثال طلایی با عیار 14 دارای خلوص 58.3% می‌باشد. بهتر است بدانید کارخانه‌ها برای این‌که عیار طلای متفرقه را بالاتر ببرند از سکه‌هایی با عیار 22 کمک می‌گیرند و همراه محصولات طلا ذوب می‌کنند. اگر بخواهند عیار طلا را کم کنند از فلزاتی مانند نقره و مس استفاده می‌کنند.

روش اندازه‌گیری این مدل طلا

طلای دست دوم بعداز خرید و فروش با واحد اونس تراوا سنجیده می‌شود. هر 1 اونس برابر با 31.1 گرم است در واقع یک گرم طلا 32 اونس آن است. اونس معمولی طلا، نوع دیگری از واحد است که برابر با 28.34 گرم می‌باشد. جالب است بدانید در کشور ما طلای متفرقه با عیار 17 معیاری برای قیمت گذاری طلا است. در بازار جهانی قیمت گذاری مصنوعات طلا بر حسب طلای 24 عیار است. در حالی که در ایران معیار قیمت بر حسب گرم است. dwt یکی دیگر از واحدهای اندازه‌گیری است که در واقع شکل اختصاری واژه penny weight می‌باشد. این معیار برای اندازه‌گیری طلای متفرقه در جهان کاربرد دارد و برابر با 1.555 گرم، 55% اونس معمولی یا 5% اونس تراوا است.

نکاتی در مورد طلای متفرقه

  • هزینه ساخت و مالیات ندارد.
  • قیمت کمتری دارد .
  • می‌توانید به شکل دلخواه خود آن را بسازید.

تفاوت طلای خام با طلای متفرقه

با شنیدن این عنوان احتمال دارد پیش خودتان فکر کنید مگر این دو مدل طلا با هم فرقی دارند اما در حقیقت کاملا با هم تفاوت دارند. طلای خام به طلایی می‌گویند که از معادن استخراج می‌شود و بعداز گذراندن مراحل متفاوت به صورت شمش‌های 24 عیار در می‌آیند و به کارخانه‌ها می‌رود. درحالی که طلای متفرقه حاصل ذوب شدن طلاهای مختلف است و معمولا با عیار 18 در بازار معامله می‌شوند.

فرق طلای متفرقه با شمش طلا

شمش طلا با ارزش‌تر و گران‌تر است. شمش طلا 24 عیار است که ناخالصی خیلی کمی دارد و از آن به عنوان طلای خام می‌توان نام برد.طلای متفرقه 18 عیار است و ناخالصی بیشتری دارند. تفاوت دیگر این نوع طلا در خرید و فروش آن است که طلای متفرقه فقط در ایران خرید و فروش می‌شود اما شمش طلا به عنوان طلای جهانی و به صورت بین‌المللی قابل معامله است. شکل این دو مدل طلا با هم فرق دارد، شمش طلای استاندارد معمولا ابعاد مشخصی دارند. در صورتی که طلای متفرقه شکل و اندازه مختلفی دارد ولی شمش طلا با توجه به اعتبار و ارزشی که دارد، بسیار مورد اعتماد مردم است. شمش طلایی که در کارخانه تولید می‌شود کارمزد مشخصی دارد ولی طلای متفرقه بدون اجرت خرید و فروش می‌شود.

آیا فروش این مدل طلا آسان است؟

بسیاری از کارخانه‌ها و کارگاه‌ها خواهان طلای متفرقه هستند زیرا این مدل طلا از مواد ضروری و اولیه کارگاه‌ها برای ساخت طلاست. حواستان باشد فروشنده‌های مختلف قیمت‌های متفاوتی می‌گویند، پس پیش یک فرد معتبر بروید که پول بیشتری به شما می‌دهد. طلای متفرقه با توجه به عیار روی آن خرید و فروش می‌شود اما طلاهای قدیمی یا دست دوم با عیار 18 را 750 یا 740 به علت کهنه بودن بودن از شما می‌خرند.

طلای‌های متفرقه چون با فلزات دیگر ترکیب می‌شود کمی تغییر رنگ دارد و این نکته‌ای است که باید حواستان باشد. سعی کردیم خلاصه و کاربردی در مورد بازار این مدل طلا به شما همراهان عزیز نکاتی را بگوییم. ممنون می‌شویم اگر تجربه، نظر و یا پیشنهاد خود را ارسال کنید.

تیم محتوای دایاگلد

منبع: World Gold Council

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط

پیام بگذارید

ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود، * دارها الزامی هست

آخرین عناوین

نویسندگان برتر

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط