سنگ یاقوت و زیبایی خیره کننده آن در صنعت و جواهرات

سنگ یاقوت و زیبایی خیره کننده آن در صنعت و جواهرات

یکی از سنگ‌های ارزشمند و زیبا که ارزش بالایی دارد، سنگ یاقوت است. خوب است بدانید این سنگ یاقوت انواع و رنگ‌های متنوعی دارد. آیا با تاریخچه سنگ یاقوت و فواید انواع رنگ یاقوت چیزی می‌دانید؟ پس همراه ما باشید.

یکی دیگر از باارزش‌ترین سنگ‌ها، یاقوت است که یاقوت‌های بزرگ قیمت‌ها و ارزش‌های بالایی مانند الماس دارند. این سنگ از گذشته‌های بسیار دور تا به امروز به علت ویژگی‌های متفاوتی که به نسبت سنگ‌های دیگر دارد، همواره مورد توجه گوهرشناسان و صنایع متفاوت بوده است. افسانه‌ها و داستان‌های زیادی در مورد این سنگ ارزشمند وجود دارد. ماجراجویان و نویسندگان مختلفی مانند مارکوپولو، ادوین استریتر و ژان تاورنیه در مورد کاربردها و شگفتی‌های انواع سنگ یاقوت، مطالب بسیاری در اختیار ما قرار داده‌اند. همچنین فردی به نام سر جان مندویل در کتاب خود از ویژگی‌های یاقوت بسیار گفته است. سنگ یاقوت در جواهرات مختلف، کاربردهای زیادی دارد، با ما همراه شوید تا در مورد این سنگ ارزشمند نکاتی را بگوییم.

عناوینی که با هم در ادامه می‌خوانیم:

تاریخچه سنگ یاقوت

جالب است بدانید که در متون سانسکریت قدیمی، کتاب انجیل و سایر نوشته‌های تاریخی یاقوت را به عنوان جواهری ارزشمند می‌دانند که نشانه غنیمتی قدیمی و ارزشمند است. سنگ یاقوت در دوران ویکتوریا و ادوارد بسیار مورد استفاده قرار گرفت. در هند باستان اعتقاد بر این بود که یاقوت در کریشنا به عنوان امپراطور می‌تواند مجددا متولد شود. براساس باور جنگجویان، یاقوت می‌تواند آن‌ها را شکست ناپذیر کند و برای همین منظور یاقوت را در زیر پوستشان قرار می‌دادند. طبق گفته و داستان مارکوپولو، کوبلای خان به پادشاه سیلان در عوض یاقوتی بزرگ، یک شهر را اهدا می‌کند. در اواسط قرون وسطی طبق باور اروپایی‌ها یاقوت می‌تواند آن‌ها را سالم، ثروتمند، دانا و موفق نگه دارد. همچنین در گذشته اعتقاد بر این بود که این سنگ زمانی در آب بیوفتد، موجب جوشیدن آن می‌شود.

مختصری در مورد سنگ یاقوت

یاقوت بعد از الماس به عنوان نادرترین سنگ جهان نامگذاری می‌شود. این سنگ در طول تاریخ مورد احترام بسیاری از فرهنگ‌ها بوده که در آن کاربردهای یاقوت فراوان است. یاقوت به عنوان سنگ نماد خورشید به حساب می‌آید و رنگ درخشان آن می‌تواند شعله خاموش نشدنی خورشید را نشان دهد. درجه سختی یاقوت ۹ است و همین امر موجب شده است که یاقوت بسیار قیمتی تلقی شود. رایج‌ترین رنگ یاقوت رنگ قرمز با درخشش شیشه‌ای است و همین زیبایی خاص باعث می‌شود در صنعت جواهرسازی زیاد استفاده شود.

یاقوت قرمز به “خون کبوتر” نیز معروف است و گفتنی است که رنگ قرمز یاقوت به علت وجود کرومیوم در آن است. کلمه یاقوت از کوراندوم می‌آید و در زبان سانسکریت هند باستان، یاقوت به معنی پادشاه سنگ‌های گرانبها است. این سنگ پرطرفدار از خانواده سنگ‌های سنباده به شمار می‌رود و کاربردهای فراوانی در زندگی دارد.

محل استخراج سنگ یاقوت

سنگ یاقوت در کجا یافت می‌شود؟

گوهر یاقوت می‌تواند در بین شکاف‌های بسیار ریز و حفره‌های کوچک به وجود بیاید. همچنین یاقوت با شستن شن و ماسه‌های رسوبی کف رودخانه یافت می‌شود. سنگ یاقوت می‌تواند در بلورهای متفاوت منشوری جدولی، دوپیرامیدی یا رومبوهدری، دانه‌ای یا عظیم به وجود بیاید. مهمترین منابع و خاستگاه یاقوت مربوط به منطقه میانمار، تایلند، سرلانکا و تانزانیا است. همچنین این سنگ در افغانستان، استرالیا، برزیل، هند، کامبوج، کنیا، ماداگاسکار، مالاوی، موزامبیک، نپال، پاکستان، زیمباوه، تاجیکستان، آمریکا و ویتنام یافت می‌شود.

بیشتر بدانید: سنگ سیترین و زیبایی بی‌نظیر آن

انواع رنگ‌های یاقوت به همراه ویژگی‌های آن

یاقوت به عنوان نمادی از عشق و صمیمیت است و همچنین در گذشته‌های بسیار دور به عنوان نماد ثروت و قدرت حاکمان شناخته می‌شود. همان‌طور که می‌دانید یاقوت با توجه به اینکه در چه درجه و حرارتی به وجود بیاید، دارای انواع متفاوت و رنگ‌های متنوعی است. علت تفاوت رنگ در انواع سنگ یاقوت به علت عنصرهای متفاوت در آن‌ها است که هر کدام ویژگی و کاربردهای متفاوتی را دارند. انواع رنگ یاقوت و ویژگی‌های آن به شرح زیر است:

یاقوت زرد

یاقوت زرد می‌تواند مانع از انعقاد خون در عروق شود و از سکته جلوگیری می‌کند. این سنگ پرطرفدار تنظیم متابولیسم بدن و تقویت دستگاه گوارش به خصوص روده‌ها را به خوبی انجام می‌دهد. استفاده از یاقوت زرد در زیورآلات می‌تواند به آرامش در فرد و تسکین اعصاب او بسیار موثر باشد. یاقوت زرد برای پاک کننده سموم از بدن و ناراحتی‌های کبد و کیسه صفرا به کار می‌رود. گفتنی است که این سنگ با ارزش در تقویت حس بینایی، تقویت کلیه‌ها و تقویت حس بویایی موثر است.

یاقوت کبود

یاقوت کبود به سنگ قلب معروف است. این سنگ می‌تواند به ترمیم سلول‌های پوست، مو و ناخن کمک کند. از یاقوت کبود برای تسکین دردها و ناراحتی‌ها استفاده می‌شود با استفاده از این سنگ می‌توان تومورها، زخم‌ها و خونریزی‌ها را کاهش داد.

یاقوت سرخ

برای قلب و جریان خون و همچنین تقویت غدد فوق کلیوی بسیار موثر است. یاقوت سرخ می‌تواند در تنظیم فشارخون به کار رود. این سنگ پرطرفدار نمادی از انرژی است و از بین برنده بی‌حالی و ضعف است و به بدن در تقویت نیرو کمک بسیاری می‌کند. همچنین یاقوت سرخ می‌تواند در درمان بیماری‌های اطفال و کودکان، مشکلات اضافه وزن، سرطان خون، درمان دردهای دوران قاعدگی و درمان زایمان‌های نادرست و پیچیده موثر باشد.

یاقوت صورتی

صورتی یا یاقوت رز با عنصر آب و آتش در ارتباط است و می‌تواند احساساتی مانند دلسوزی در روابط دوستانه، عشق بدون ترس و عمل با سخاوت را به همراه داشته باشد. از دیگر خواص این سنگ پرطرفدار می‌توان به محافظت آن در برابر روح و روان در شرایط سخت زندگی اشاره کرد.

یاقوت قهوه‌ای

این نوع یاقوت در طبیعت با رگه‌های سفید پیدا می‌شود که معمولاً از آن برای طراحی و ساخت انواع انگشترها و اکسسوری مردانه استفاده می‌شود.

یاقوت سیاه

این رنگ یاقوت با رگه‌های سفیدی که دارد، طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. در نتیجه از یاقوت سیاه در صنعت زیورآلات و اکسسوری بسیار استفاده می‌شود.

یاقوت بنفش

یاقوت بنفش یا یاقوت ارغوانی که با نام آمیتیست نیز شناخته می‌شود، جزو سنگ‌های شفابخش به حساب می‌آید که می‌تواند احساسات منفی را از انسان دور کند. این سنگ در درمان دردهای موضعی، از بین رفتن غم و اندوه و تقویت اراده به کار می‌رود. جالب است بدانید که از یاقوت ارغوانی برای ترک عادت‌های ناپسند مانند اعتیاد استفاده می‌‌کنند.

سنگ یاقوت آبی

یاقوت آبی یا یاقوت کبود سنگ مخصوص شهریور ماهی‌ها است که برای درمان سردرد، سرگیجه، گوش درد و همچنین مشکلات مربوط به بینایی کاربرد دارد‌.

مقاله مرتبط: زنان و مردان شهریور ماهی و انتخاب هدیه مناسب برای آنان

نکته: یاقوت سفید به عنوان جایگزینی برای الماس به کار می‌رود و گاهی با رگه‌های مشکی در طبیعت یافت می‌شود.

نحوه نگهداری سنگ یاقوت

خوشبختانه یاقوت به علت سختی زیادی که دارد نیاز به نگهداری خاصی ندارد. تنها کافی است که برای تمیز کردن یاقوت از یک پارچه نرم و کمی آب و صابون استفاده کنید. در صورتی که یاقوت دارای ترک‌های پر شده یا بهینه سازی شده هستند، باید با پارچه تمیز شوند. استفاده از مواد شوینده شیمیایی در این حالت می‌تواند داخل ترک‌ها را پاک کند و موجب از بین رفتن سنگ شود.

امیدواریم مطالب فوق برای شما همراهان عزیز مفید بوده باشد. ممنون می‌شویم نظرها و پیشنهادهای سازنده خود را با ما در میان بگذارید.

تیم محتوای دایاگلد

پیام بگذارید

ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود، * دارها الزامی هست

آخرین عناوین

نویسندگان برتر