سنگ جاسپر و هر آنچه لازم است بدانید

سنگ جاسپر و هر آنچه لازم است بدانید

سنگ جاسپر سنگیست که قدمت طولانی دارد و 1800 سال قبل از میلاد از آن استفاده می‌کردند. خوب است بدانید که سنگ جاسپر در صنعت مد و جواهرسازی بسیار پرطرفدار است. آیا در مورد انواع سنگ جاسپر و خواص آن چیزی می‌دانید؟ پس همراه ما باشید.

از زمان‌های قدیمی تا به امروز یکی از سنگ‌های پرکاربرد در صنعت جواهرسازی و مد، سنگ جاسپر بوده است که در ساخت انواع گردنبند، گوشواره، انگشتر و دستبند کاربرد فراوانی دارد. سنگ جاسپر یا همان سنگ خالدار به عنوان نوعی سنگ سیلیس و کوارتز شناخته می‌شود که لکه‌های موجود در سطح سنگ به علت وجود مواد معدنی، خاکستر یا رسوب در آن‌ها می‌باشد. گفتنی است که سنگ جاسپر در همه جای جهان یافت می‌شود و دارای فراوانی بسیار است اما به طور معمول بیشتر در هند و استرالیا متمرکز است. این سنگ در صنعت جواهرسازی و مد بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد باورها و عقاید زیادی در مورد آن وجود دارد. همچنین برخی معتقدند سرشار از انرژی مثبت و صلح است.

عناوینی که با هم در ادامه می‌خوانیم:

تاریخچه سنگ جاسپر

سنگ جاسپر قدمت بسیار طولانی دارد و در میان هزاره‌های 4 و 5 از آن استفاده می‌کردند. گفتنی است که حفاری‌های باستانی در کنوسوس در کرت نشان می‌دهد که از این سنگ حدود 1800 سال قبل از میلاد استفاده شده است. در نتیجه جاسپر با خواص و ویژگی‌های متافیزیکی خود موجب شده است که در میان مردم بریتانیای باستان و اروپای شرقی بسیار پرکاربرد باشد. همچنین در میان رزمندگان، برای محافظت آن‌ها کاربرد فراوانی داشته است.

در مراسم باستانی سرخ‌پوستان و مردم مربوط به آمریکا جنوبی و شرق از سنگ جاسپر برای قدرت بارش باران استفاده می‌کردند. طبق گفته فولکلور سنگ خالدار می‌تواند ارواح شیطانی را دور کند و انسان‌ها را در برابر نیش حیوانات محافظت کند. به طور کلی این سنگ فرد را از احساس ناامنی دور می‌کند و برای ادامه کار و زندگی انرژی می‌دهد. براساس اعتقادات مردم از زمان گذشته در مصر برای جشن عروسی و صنعت جواهرسازی کاربرد زیادی داشته است. جالب است بدانید که در مصر مومیان خود را با سنگ جاسپر دفن می‌کردند تا به عنوان ضامنی بعد از مرگ آن‌ها به حساب بیاید و همواره در آرامش باشند.

سنگ جاسپر چه نوع سنگی است؟

به مجموعه‌ای از کوارتزهای میکروگرانول یا کلسدون همراه با مواد معدنی دیگر، گفته می‌شود که دارای رنگ‌های متنوعی می‌باشد. گفتنی است که رنگ آبی آن به عنوان نادرترین رنگ شناخته می‌شود. خوب است بدانید که علت رنگ قرمز آن وجود آهن در آن می‌باشد. سنگ جاسپر دارای سطح صاف و شکننده می‌باشد و در ساخت جواهرات بسیار کاربرد و طرفدار دارد. وزن آن حدود 2.5 تا 2.9 قیراط است. همچنین این سنگ متخلخل بوده و در طی رسوب‌گذاری سیلیکات و خاکسترهای مربوط به آتشفشان این خال‌ها ایجاد شده است.

برای دیدن محصولات مرتبط می‌توانید به صفحه دایاگلد مراجعه کنید و در قسمت جستجو جاسپر را وارد کنید.

خواص سنگ جاسپر

این سنگ به عنوان نمادی برای ایجاد صلح و آرامش استفاده می‌شود. در کتاب انجیل هدیه‌ای از طرف خداوند تلقی می‌شود و در حقیقت اولین سنگ بنای اورشلیم به حساب می‌آید. سنگ جاسپر موجب افزایش اعتماد به نفس می‌شود و فردی که این سنگ را به همراه خود دارد قادر است با ترس‌های ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی مقابله کند و با آن‌ها به درستی مبارزه کند. همچنین احساس کامل بودن و آرامش مطلق را در فرد ایجاد می‌کند.

براساس اعتقاد و باور بسیاری از مردم همراه داشتن این سنگ موجب دور کردن نگرانی‌های بی‌مورد از ذهن می‌شود. به عبارت دیگر برای دورکردن روح از هرگونه انرژی و باورهای منفی کاربرد دارد. همچنین برخی افراد بیش از حد به خیال‌پردازی می‌پردازند که به همراه داشتن سنگ جاسپر می‌تواند تعادل در رویا و افکار را ایجاد کنید. شایان ذکر است برخی افراد از این سنگ برای دستیابی به پیام‌های معنوی فرشتگان کمک می‌گیرند.

مزیت‌های دیگر سنگ جاسپر

همان‌طور که ذکر کردیم سنگ جاسپر دارای خصوصیات و ویژگی‌های زیادی است. از مزیت‌های دیگر این سنگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش قدرت عاطفی
  • افزایش قدرت فیزیکی
  • افزایش ثروت
  • افزایش عشق
  • افزایش اعتماد به نفس و شجاعت
  • کاهش خستگی
  • کاهش استرس و اضطراب
  • افزایش تمرکز
  • افزایش خلاقیت و انگیزه
  • افزایش انعطاف‌پذیری در شرایط سخت
گردنبند سنگ جاسپر و طلا

انواع سنگ خالدار

سنگ جاسپر مانند بسیاری از سنگ‌ها دارای انواع متفاوتی است و تنوع بسیار بالایی دارد. چند نمونه از سنگ جاسپر عبارت است از عقیق جاسپر، باسانیت، گل شقایقی، بیگس، برشچی، پلنگی، جسپیلیت، ماریام، جنگل بارانی و ریبون است.

مقاله مرتبط: سنگ عقیق و هر آنچه لازم است بدانید

انواع رنگ‌های سنگ خالدار

  • قرمز: به ترشح هورمون آدرنالین بسیار کمک می‌کند و به فرد نگرش مثبت و انگیزه می‌دهد.
  • زرد: الگویی از خورشید است و موجب شادی و گرمی در افراد می‌شود و به افزایش اعتماد به نفس کمک زیادی می‌کند.
  • سبز: به عنوان نمادی برای آرامش و صلح استفاده می‌شود. این سنگ برای پاکسازی روح و تعادل روان بسیار کاربرد دارد.
  • آبی یا اقیانوسی: برای زمانی مناسب است که فرد احساس خستگی می‌کند و به شادی و نشاط نیاز دارد. این سنگ بسیار کمک می‌کند تا به آرامش برسید و با خستگی مدارا کنید.
  • پلنگی: مناسب افرادی است که قصد ارتباط با حیوانات را دارند. این سنگ می‎‌تواند میزان این ارتباط را افزایش دهد و انرژی خوبی بین افراد و حیوانات به وجود بیاورد.
  • خاکستری: به افزایش روحیه فرد کمک می‌کند. همچنین موجب می‌شود تا کارهای خود را با لذت بیشتری انجام دهید.

کاربرد سنگ خالدار

سنگ جاسپر به عنوان سنگی همه کاره به حساب می‌آید و بیشترین استفاده از آن در صنعت جواهرسازی است. این سنگ به علت داشتن ویژگی و خصوصیات منحصر به فرد دارای طرفداران زیادی می‌باشد و هر ساله در صنعت جواهرسازی و مد، تنوع و گستردگی زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. اگر مایل به استفاده از این سنگ به صورت جواهرات و اکسسوری نیستید، بهتر است آن را در کنار گلدان روی میز قرار دهید یا آن را در جیب خود بگذارید. با توجه به تنوع رنگی آن باید گفت که در شرایط و موقیعت‌های متفاوت این سنگ دارای کاربرد متفاوت می­‌باشد. مثلا در صورتی که در شرایط استرس­‌زا قرار گرفته­‌اید، بهتر است از سنگ جاسپر سرخ یا خاکستری استفاده کنید.

نحوه قیمت‌گذاری سنگ جاسپر

با توجه به تنوع در نوع و رنگ سنگ جاسپر قیمت‌های متفاوتی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. همچنین خصوصیاتی مثل درخشندگی، شفافیت، شکل، نحوه برش، بهینه بودن آن و رنگ در قیمت آن‌ها تاثیر دارد.

سنگ جاسپر برای متولدین چه ماهی مناسب است؟

با اینکه متولدین تمام ماه‌ها می‌توانند از این سنگ و خصوصیات آن استفاده کنند اما به طور کلی این سنگ برای متولدین آبان مناسب است. همچنین این برای متولدین تیر خواص ویژه‌ای دارد.

چگونه سنگ جاسپر را تمیز و شارژ کنیم؟

سنگ جاسپر یک سنگ مقاوم و محکم است. بهتر است هر روز این سنگ را تمیز کنید. جهت تمیز کردن آن تنها کافی است که از شوینده‌های ملایم و آب گرم کمک بگیرید. برای شارژ کردن سنگ جاسپر نیز باید از مدیتیشن و ایجاد ماندالا با کریستال‌های دیگر این کار استفاده کنید.

امیدواریم مطالب فوق برای شما همراهان عزیز جالب و کاربردی باشد. ممنون می‌شویم نظرها و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.

تیم محتوای دایاگلد

منابع:

پیام بگذارید

ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود، * دارها الزامی هست

آخرین عناوین

نویسندگان برتر

نمونه‌هایی از محصول‌های مرتبط