سنگ زمرد چیست؟! به همراه کاربرد آن در صنعت طلا

سنگ زمرد چیست؟! به همراه کاربرد آن در صنعت طلا

یکی از سنگ‌هایی که از قدیم مورد توجه پادشاهان بوده است، سنگ زمرد است. این سنگ قیمتی به رنگ‌های متفاوتی دیده می‌شود. آیا با خواص و کاربرد سنگ زمرد آشنا هستید؟ پس همراه ما باشید.

یکی از سنگ‌هایی که از گذشته‌های دور تا به امروز همواره مورد توجه و مورد علاقه پادشاهان بوده و امروزه طرفداران بسیار زیادی دارد، زمرد است. این سنگ قیمتی رنگ‌های متفاوتی دارد که رنگ سبز آن بی‌نظیر است و به عنوان یکی از محبوب‌ترین سنگ‌های قیمتی در بازار شناخته می‌شود. البته گفتنی است که هر رنگ زمرد نماد و خواص مختص به خود را دارد. سنگ زمرد مانند دیگر سنگ‌ها دارای تاریخچه و افسانه قدیمی است، بنابراین این سنگ با داشتن قدمت طولانی به عنوان یکی از پرطرفدارترین سنگ‌ها در جهان شناخته می‌شود. در صنعت مد و اکسسوری نیز از سنگ زمرد و رنگ‌های متنوع آن بسیار استفاده می‌شود و طرفداران زیادی دارد. با ما همراه شوید تا در مورد این سنگ قیمتی نکاتی را بگوییم.

عناوینی که با هم در ادامه می‌خوانیم:

کمی در مورد خصوصیات سنگ زمرد

سنگ زمرد به عنوان یکی از گرانبهاترین سنگ‌های قیمتی شناخته می‌شود. زمرد، سنگ ماه تولد اردیبهشت است. این سنگ به عنوان هدیه سنتی در برخی کشورها و ایالات متحده به کار می‌رود. زمرد مانند آکوامارین جز خانواده بریل است و می‌تواند دارای رگه‌هایی باشد. ترکیبات موجود در زمرد از مقدار کمی کروم یا وانادیوم ساخته شده است. از نظر اندازه و چگالی باید گفت که یک زمرد یک قیراطی با وجود چگالی کمی که دارد، بزرگتر از یک الماس یک قیراطی است.

اندازه سختی سنگ زمرد بین ۷.۵ تا ۸ است. توجه داشته باشید با وجود سختی زیاد آن، این سنگ می‌تواند به راحتی ترک بخورد و پودر شود. خوب است بدانید که گرانبهاترین سنگ زمرد دارای رنگ سبز پررنگ است و از شفافیت و درخشندگی خاصی برخوردار است. زمرد به دلیل اینکه میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا شکل بگیرد، دارای وضوح و شفافیت خاصی است و با الماس مقایسه می‌شود. از دیگر ویژگی‌های زمرد می‌توان به وزن، رنگ، خالصی و درخشندگی آن اشاره کرد.

تاریخچه و قدمت سنگ زمرد

تاریخچه و قدمت قدیمی‌ترین زمردها به حدود ۳ میلیارد سال پیش باز می‌گردد. در حقیقت اولین زمرد در حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در مصر دیده شد. در آن زمان یکی از سنگ‌های مورد علاقه کلئوپاترا سنگ زمرد بود. به طوری که در بسیاری از وسایل پادشاهی خود از این سنگ استفاده می‌کرد. از طرفی دیگر در آمریکای جنوبی در قرن شانزدهم زمرد توسط اسپانیایی‌ها کشف شد. اسپانیایی‌ها زمرد را در سراسر اروپا و آسیا با فلزات گرانبها معامله می‌کردند و از راه تجارت، زمرد را به سراسر جهان گسترش دادند. زمرد برای نخستین بار در آمریکای شمالی در منطقه یوکان در سال ۱۹۹۷ پیدا شد.

بیشتر بدانید: سنگ توپاز و نکاتی قابل توجه

گفتنی است که در سال ۱۹۳۵ زمرد مصنوعی درست شد. زمرد مصنوعی توسط شیمیدان آمریکایی به نام کارول چتام پرورش یافت. در قرون وسطی نیز از زمرد برای درمان بیماری‌های چشم استفاده کردند. از طرفی دیگر در همین زمان اعتقاد بر این بود که استفاده از زمرد توسط زن می‌تواند عفت او را حفظ کند و پادزهری برای طلسم‌ها و نفرین‌ها است.

سنگ زمرد با چه نمادی شناخته می‌شود؟

براساس اعتقادات قدیمی زمرد می‌تواند از شما در برابر از دست رفتن حافظه محافظت کند و شهود را تقویت کند. از طرفی دیگر زمرد به عنوان معجون حقیقت شناخته می‌شود و می‌توانید درست یا نادرست بودن افکار و تمایلات معشوق را تشخیص دهید. رنگ منحصر به فرد، ملایم و آرامش‌بخش این سنگ گرانبها باعث افزایش تمرکز و استراحت چشم‌ها می‌شود.

انواع رنگ سنگ زمرد

انواع رنگ زمرد

  • زمرد سیاه: به عنوان کمیاب‌ترین نوع زمرد شناخته می‌شود و به علت رنگ آن، طرفداران بسیار زیادی دارد و در طراحی و ساخت اکسسوری و زیورآلات به کار گرفته می‌شود. گفتنی است که این نوع سنگ ممکن است با رگه‌هایی از زمرد سفید نیز یافت شود.
  • زمرد سفید: در حقیقت همان سبز مایل به سفید است. از این نوع زمرد بیشتر برای ساخت انگشتر استفاده می‌شود.
  • زمرد قهوه‌ای: این رنگ نیز طرفداران مختص به خود را دارد و در ساخت اکسسوری بسیار استفاده می‌شود.
  • زمرد بنفش: در بسیاری از مواقع با سنگ آمستیست اشتباه می‌شود و برای اطمینان از اصل بودن آن باید به گوهرشناسان مطمئن رجوع کنید.
  • زمرد سبز: معروف‌ترین نوع زمرد، رنگ سبز آن است و هر چقدر سبز آن تیره‌تر باشد از ارزش و قیمت بالاتری برخوردار است.

هدیه مناسب برای همسر یا دوست: هدیه برای خانم‌ها و معرفی 10 محصول پرطرفدار برای هدیه دادن

خواص زمرد

زمرد دارای خاصیت متافیزیکی زیادی است و ارتعاش آن با چاکرای قلب هماهنگ است. در نتیجه می‌تواند به ایجاد تعادل در احساسات کمک کند و انرژی‌های منفی را دور کند. به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که این سنگ موجب می‌شود تا از زندگی لذت ببریم. زمرد به عنوان نماد جوانی و ثروت شناخته می‌شود و پادشاهان و ملکه‌های زیادی از این سنگ در کاخ‌ها و مراسمات خود استفاده کرده‌اند. زمرد سنگ عشق و دوستی است و مشارکت‌ها را در تعادل نگه می‌دارد. این سنگ گرانبها توانایی نهفته شما را باز می‌کند و به افزایش تمرکز کمک می‌کند.

نحوه تمیز کردن سنگ زمرد

در مورد نحوه تمیز کردن سنگ زمرد باید کمی با دقت و صبوری آن را انجام دهید. برای این کار می‌توانید با کمک آب‌گرم و با دست آن را به آرامی تمیز کنید. تنها کافی است توجه داشته باشید که از ترک برداشتن و شکستن این سنگ قیمتی جلوگیری شود.

کاربرد زمرد

زمرد به علت گرانبها بودن آن، همواره از زمان گذشته تا به امروز مورد تجارت قرار گرفته است و به عنوان یکی از محبوب‌ترین کالاها در جهان به شمار می‌آید. از زمرد در صنایع و مشاغل زیر می‌توان استفاده کرد:

  • در حوزه داد و ستد و تجارت: همان‌طور که می‌دانید سنگ زمرد به علت داشتن ارزش بالا در حوزه داد و ستد و تجارت همواره ارزشمند است.
  • در حوزه ساخت جواهرات و اکسسوری: سنگ زمرد به عنوان یکی از پرطرفدارترین سنگ‌ها با خواص بی‌نظیر خود در صنعت اکسسوری و مد بسیار کاربرد دارد.
  • در حوزه گوهرشناسی: گوهرشناسان با جواهرات مختلف کار می‌کنند و آن‌ها را از جهات مختلف بررسی می‌کنند. کارشناسان گوهر می‌توانند با صنعت اکسسوری در ارتباط باشند و خصوصیات و ویژگی‌های مختلف سنگ‌های قیمتی را به خوبی بررسی کنند. همچنین اطلاعات ارزشمندی در مورد سنگ زمرد در اختیار افراد قرار دهند.

امیدواریم مطالب فوق برای شما همراهان عزیز مفید بوده باشد. ممنون می‌شویم نظرها و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.

تیم محتوای دایاگلد

پیام بگذارید

ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود، * دارها الزامی هست

آخرین عناوین

نویسندگان برتر