سنگ توپاز و نکاتی قابل توجه در مورد این سنگ قیمتی

سنگ توپاز و نکاتی قابل توجه در مورد این سنگ قیمتی

سنگ توپاز یکی از سنگ‌های پرطرفدار و قیمتی است که قدمت آن به 2000 هزار سال پیش باز می‌گردد. همچنین این سنگ قیمتی تنوع رنگی بالایی دارد و درجه سختی آن حدود 8 است. آیا در مورد خواص سنگ توپاز نحوه تشخیص آن چیزی می‌دانید؟ پس همراه ما باشید.

یکی دیگر از سنگ‌های قیمتی موجود در جهان، سنگ توپاز است که دارای سختی بالا و رنگ‌های جذاب و پرطرفداریست که در صنعت جواهرسازی و اکسسوری بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنگ توپاز از گذشته‌های دور تا به امروز به عنوان سنگ عشق و خوش شانسی شناخته می‌شود. در صورتی که سنگ توپاز را در اکسسوری خود به همراه داشته باشید، می‌توانید از خواص و فواید بی‌نظیر این سنگ بهره ببرید. یکی از نکات دیگری که باید به آن توجه کنید، این است که سنگ‌های زیادی در بازار وجود دارد و به اشتباه سنگ توپاز تلقی می‌شود. در این محتوا ما قصد داریم نکاتی کاملا کاربردی در مورد سنگ توپاز برای شما همراهان عزیز بگوییم.

عناوینی که در ادامه می‌خوانیم:

تاریخچه سنگ توپاز

تاریخچه سنگ توپاز به 2000 سال پیش باز می‌گردد و اولین بار در متون سانسکریت باستان از آن نام برده شده است. این سنگ در مصر، یونان و روم بسیار مورد توجه بوده. همچنین از گذشته‌های بسیار دور اعتقاد بر این بوده که این سنگ دارای قدرت جادویی و طلسمی است. براساس اعتقاد برخی افراد، توپاز از نام جزیره‌ای در دریای سرخ گرفته شده است و به معنای جستجو کردن است. در آن زمان یونانیان باستان بر این باور بودند که توپاز می‌تواند باعث ناپدید شدن انسان شود. همچنین مصری‌ها و رومی‌های باستان توپاز را با خدای خورشید مرتبط می‌دانستند.

این سنگ برای متولدین آبان مناسب است و سمبل وقار و ابهت می‌باشد. خوب است بدانید که رومی‌ها پودر این سنگ را در شربت حل می‌کردند و از آن در درمان خونریزی و آسم استفاده می‌کردند. در حال حاضر نیز از این سنگ قیمتی در ساخت زیورآلات و اکسسوری‌های مختلف استفاده می‌شود و افراد زیادی را به خود جذب کرده است.

کمی در مورد سنگ توپاز

سنگ توپاز یکی از قدیمی‌ترین سنگ‌ها است که دارای سختی نسبتاً زیادیست و ظاهر جذابی دارد. به همین دلیل در صنعت جواهرسازی و اکسسوری بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سنگ برای اولین بار در جزیره‌ای به نام توپازیوس در دریای سرخ یافت شد، به همین دلیل به آن سنگ توپاز گفته می‌شود. بر اساس عقیده عده‌ای دیگر، ترکیبات شیمیایی آن شامل انواع سیلیکات‌ها و آلومینیوم فلور است. در حال حاضر سنگ توپاز مصنوعی تولید می‌شود و می‌تواند با قیمت مناسب‌تری در صنعت اکسسوری و زیورآلات استفاده شود. همچنین دارای شفافیت زیادی است اما ممکن است دارای ناخالصی‌های کریستالی نیز باشد. سختی این سنگ به حدود 8 می‌رسد و به علت ارزشمند بودن آن باید در هنگام تراش بسیار توجه کرد.

بیشتر بخوانید: درمورد ماه‌های تولد بیشتر بدانید و ببینید هدایای مناسب برای آنان چیست!

فواید توپاز

  • کاهش ترس و اضطراب
  • درمان بیماری‌های روانی و افسردگی
  • افزایش امید به زندگی و خوش‌بینی
  • کاهش حرص و طمع
  • افزایش آرامش و احساسات مثبت
  • از بین بردن ویژگی‌های منفی
  • کاهش افراط و تفریط
  • افزایش اعتماد به نفس

انواع رنگ توپاز

توپاز آبی

رایج‌ترین و متداول‌ترین سنگ توپاز، آبی است که در بسیار از جواهرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سنگ به علت کمیابی در بازار قیمت نسبتاً بالایی دارد و باید با دقت زیادی تراش داده شود. همچنین از ویژگی‌های آن می‌توان به تقویت تمرکز و امور مربوط به ذهن اشاره کرد‌.

بیشتر بدانید: سنگ گارنت به همراه ارائه نکاتی قابل توجه

توپاز زرد (طلایی)

سنگ توپاز زرد یا طلایی نیز دارای طرفداران زیادی می‌باشد. این رنگ می‌تواند از زرد تا زرد مایل به قهوه‌ای متغیر باشد و این تفاوت در رنگ‌ها به دلیل وجود ناخالصی‌ها در ساختار بلوری سنگ می‌باشد. از جمله خواص توپاز زرد می‌توان به تقویت اراده و خلاقیت اشاره کرد. گفتنی است که توپاز زرد می‌تواند در رسیدن شما به هدف بسیار کمک کننده باشد.

توپاز سبز

این نوع رنگ دارای طرفداران مختص به خود است و امروزه در صنعت جواهرسازی زیاد استفاده می‌شود. توپاز سبز برای دور کردن احساسات و انرژی‌های منفی بسیار کاربرد دارد.

توپاز سفید

در اثر حرارت و فشار زیادی ایجاد می‌شود. از جمله مهمترین خواص این سنگ می‌توان به افزایش احساس خوش‌بینی و مثبت اندیشی اشاره کرد.

توپاز صورتی

این نوع از توپاز به عنوان گران قیمت‌ترین سنگ‌ها شناخته می‌شود. اتم‌های کروم موجود در این سنگ ساختاری بلوری به آن بخشیده است. همچنین سنگ توپاز صورتی برای افزایش عشق و صداقت در زندگی کاربرد زیادی دارد.

توپاز هفت رنگ

سنگ توپاز هفت رنگ یا میستیک دارای ظاهری خاص و جذاب است. این سنگ ویژگی و خواص زیادی ندارد و محبوبیت آن تنها به دلیل ظاهر آن است.

نحوه تشخیص توپاز اصل

سنگ توپاز با دیگر سنگ‌های موجود در بازار شباهت زیادی دارد. از جمله سنگ‌هایی که می‌توان با آن به اشتباه گرفته شود شامل آکوامارین، سیترین، کوارتز قهوه‌ای و تورمالین است. برای تشخیص اصل بودن توپاز می‌توانید از متخصصان با تجربه و گوهرشناسان کمک بگیرید. این افراد با شناخت درست توپاز و ویژگی‌های آن می‌توانند از اصل بودن آن باخبر شوند و اطلاعات درست و تکمیلی در اختیار شما قرار بدهند. توپاز به راحتی می‌تواند شیشه را خراش دهد. همچنین این نوع سنگ دارای الکتریسیته خفیفی می‌باشد و احساس خنکی به دست می‌دهد.

معروف‌ترین سنگ توپاز در جهان

  • توپاز لیندسی: یکی از بزرگ‌ترین سنگ‌های موجود در جهان توپاز لیندسی است که رنگ طلایی دارد. این سنگ چشمگیر و ارزشمند در موزه اسمیت سونین در واشنگتون قرار دارد. وزن آن تقریبا به 11 پوند می‌رسد.
  • توپاز ماربلا یا آزول: این توپاز خاص و جذاب به رنگ آبی است. وزن تقریبی آن 8225 قیراط است. این سنگ ارزشمند توسط دولت اسپانیا خریداری شده است و در اسپانیا محافظت می‌شود.
  • توپاز الدرادو: این توپاز نیز به رنگ زرد قهوه‌ای است و به طور تقریبی 31 کیلوگرم وزن دارد. توپاز ال‌درادو در موزه کلکسیونی سلطنتی واقع در اسپانیا نگهداری می‌شود.
  • توپاز استرو: این توپاز در حدود 30 سال پیش توسط یک مرد انگلیسی کشف شد. رنگ اصلی توپاز استرو، آبی است و وزن آن 9381 قیراط است. این سنگ ارزشمند در موزه طبیعی لندن نگهداری و محافظت می‌شود.
  • توپاز آدیل: وزن توپاز آدیل حدود 20769 قیراط است و توسط ریچارد خومر در سال 1987 تراشیده شده است. این جواهر ارزشمند و قیمتی اکنون در موزه شیکاگو است.

امیدواریم مطالب فوق برای شما همراهان عزیز مفید بوده باشد. ممنون می‌شویم نظرها و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.

تیم محتوای دایاگلد

پیام بگذارید

ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود، * دارها الزامی هست

آخرین عناوین

نویسندگان برتر