سنگ گارنت به همراه اراده نکاتی قابل توجه

سنگ گارنت به همراه اراده نکاتی قابل توجه

یکی از سنگ‌های قدیمی باارزش که درجه سختی آن بین 6.5 تا 7.5 است، سنگ گارنت است. این سنگ در رنگ‌های متنوعی مانند قرمز و سبز دیده می‌شود. آیا در مورد فواید انواع سنگ گارنت و نحوه تشخیص گارنت اصل چیزی می‌دانید؟ پس همراه ما باشید.

یکی دیگر از سنگ‌های قیمتی موجود در جهان، سنگ گارنت است. این سنگ زیبا و پرطرفدار دارای درجه سختی و رنگ‌های متفاوتیست. از گذشته‌های دور تا به امروز سنگ گارنت خواص و کاربرد های متفاوتی داشته که تاریخچه و ویژگی‌های این سنگ با ارزش، بسیار جالب و شنیدنی است. در صنعت جواهرسازی قدمت بسیار زیادی دارد و در زمان گذشته نسبت به این سنگ باورهای مختلفی داشتند؛ به همین دلیل این سنگ اسامی تجاری و تخصصی متفاوتی دارد. همان‌طور که می‌دانید تنوع رنگ در سنگ‌های با ارزش ناشی از وجود ترکیبات ناخالص در آنهاست. سنگ گارنت نیز به دلیل تنوع زیادی در رنگ در صنعت زیورآلات بسیار مورد استفاده است. با ما همراه شوید تا نکاتی کاربردی در مورد این سنگ قیمتی بازگو کنیم.

عناوینی که با هم در ادامه می‌خوانیم:

تاریخچه سنگ گارنت

این کانی با ارزش حدود ۵ هزار سال عمر دارد و از زمان‌های بسیار دور تاکنون کاربرد های مختلفی داشته است. مصریان از حدود 3000 هزار سال قبل از میلاد مسیح از آن به عنوان جواهر استفاده می‌کردند. گفتنی است که کلمه گارنت را ابتدا برای سنگ‌های قرمز به کار می‌بردند اما در حال حاضر به عنوان نام کل گروه آن‌ها شناخته می‌شود. از گردنبندهای دارای گارنت قرمز بر گردن فرعون‌های مصر استفاده می‌کردند و آن‌ها را با اجساد مومیایی شده دفن می‌کردند. براساس اعتقاد و باور مصریان، این سنگ می‌تواند به عنوان یک دارایی ارزشمند پس از مرگ تلقی شود.

از طرفی دیگر در روم باستان از گارنت حکاکی شده به عنوان مهر اسناد مهم استفاده می‌کردند. در قرون وسطی نیز مورد علاقه اشراف و پادشاهان بود و طرفداران زیادی پیدا کرد. در افسانه‌ها وجود دارد که حضرت نوح همواره قطعه‌ای ریز از این گوهر با ارزش را همراه خود داشته است. از طرفی دیگر مسیحیان این سنگ را نماد فداکاری حضرت عیسی (ع) می‌دانند.

مختصری در مورد سنگ گارنت

سنگ گارنت از واژه لاتین گرونا به معنای “شبیه به دانه” گرفته شده است. این سنگ شباهت زیادی به دانه‌های سرخ انار دارد. در یونان باستان انار به عنوان نمادی از عشق واقعی شناخته می‌شود. از طرفی دیگر در اسلام اعتقاد بر این است که گارنت می‌تواند آسمان چهارم را روشن کند. براساس یک افسانه قدیمی می‌توان گفت زمانی که حضرت نوح نور کافی برای هدایت کشتی نداشته است از روشنایی فانوسی که از آن ساخته شده، استفاده کرده است.

گارنت همواره به عنوان یکی از کانی‌های پرکاربرد بسیار مورد توجه است و امروزه در صنعت جواهرسازی و اکسسوری بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای استحکام زیادی است. همچنین این سنگ قابلیت تراش و تنوع رنگی بسیار زیاد دارد و سختی آن بین ۶.۵ تا ۷.۵ است. ترکیب این سنگ با عنصرهای متفاوت موجب ایجاد ترکیبات مختلف با رنگ‌های متنوع شده است. این سنگ معمولاً در برابر هوازدگی‌های فیزیکی و شیمیایی مقاومت زیادی دارد.

انواع سنگ گارنت

انواع رنگ گارنت

گارنت در سنگ‌های رسوبی، آذرین، دگرگونی، ماگما، آتشفشان و گدازه تشکیل می‌شود. این سنگ گرما و فشار زیادی را تحمل می‌کند. تنوع و گستردگی این سنگ به شرح زیر می‌باشد:

آلماندین قرمز

رایج‌ترین نوع گارنت از نوع آلماندین است که به رنگ قرمز یاقوتی است و با تراش دادن این سنگ می‌توان در صنعت جواهرسازی در ساخت و تهیه انواع گردنبند، انگشتر، گوشواره و دستبند به کار گرفته شود. بر پایه اعتقادات و باورها نگین آلماندین نقش محافظت کننده از روح و روان را بر عهده دارد.

مانتویید سبز

رنگ سنگ گارنت مانتویید، سبز است و این سنگ از کوه‌های واقع در روسیه استخراج می‌شود. همان‌طور که می‌دانید رنگ سبز خاص آن به علت حضور کلسیم و کروم است. این سنگ ارزشمند دارای درخشندگی بسیار زیادی است و چون در فشار و دمای زیادی تشکیل می‌شود، می‌توان آن را با الماس مقایسه کرد. خوب است بدانید که طیف رنگ سبز آن می‌تواند متفاوت باشد.

ملانیت سیاه یا قرمز تیره

گارنت ملانیت به رنگ‌های سیاه یا قرمز تیره در طبیعت یافت می‌شود و در صنعت جواهرسازی بسیار طرفدار دارد.

گراسولار بی‌رنگ

سنگ گراسولار بی‌رنگ جزو خالص‌ترین نوع سنگ گارنت به حساب می‌آید. این سنگ در تجارت بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از نگین این سنگ برای جذب اشتیاق و انگیزه، خلاقیت، سلامتی جسمانی و رسیدن به موفقیت استفاده می‌کنند.

انواع دیگر سنگ گارنت

  • توپازولیت: توپازولیت به رنگ زرد در طبیعت وجود دارد. این سنگ تنها به شکل کریستال‌های ریز یافت می‌شود.
  • رودولایت صورتی: این نوع سنگ گارنت دارای ترکیبات آهن و بسیار کمیاب است. در کشور مکزیک به این نوع سنگ “روزولیت” می‌گویند.
  • پیروپ: وجود دو عنصر آهن و کروم موجب قرمزی سنگ گارنت پیروپ می‌شود.
  • هسونیت: هسونیت دارای ترکیب منگنز و آهن است و به رنگ‌های مختلف نارنجی و قهوه‌ای در طبیعت وجود دارد.
  • اسپسارتین: در صورتی که اسپسارتین به رنگ نارنجی روشن با درخشندگی بالایی باشد، این سنگ نسبت به نوع تیره آن دارای ناخالصی کمتری است. از این سنگ زیبا و جذاب در صنعت جواهرسازی بسیار استفاده می‌شود.
  • ساوریت: این نوع سنگ گارنت زیبا نیز در ترکیب خود عنصر کروم دارد و به رنگ سبز دیده می‌شود.
  • اوواویت: اوواویت به علت داشتن عنصر کروم، رنگ سبز روشن دارد.

بیشتر بدانید: سنگ الماس سیاه و زیبایی منحصر به فرد آن

فواید انواع مختلف سنگ گارنت

گارنت گروسلار

سنگ گارنت گروسلار به علت داشتن رنگ سبز روشن می‌تواند تقویت کننده قلب و ناف باشد. همچنین این سنگ به عنوان جذب ارتعاش طبیعی کاربرد دارد و برای تجارت و‌ موفقیت به کار می‌رود و به افزایش جنبه‌های مثبت در زندگی کمک زیادی می‌کند.

گارنت اسپسارتین

سنگ اسپسارتین به علت داشتن رنگ نارنجی می‌تواند در درمان طحال اندام تناسلی و ناف موثر واقع شود. همچنین باعث تقویت خوش‌بینی، اعتماد، قدرت، خلاقیت و افزایش فعالیت بدن می‌شود.

گارنت رودولیت

سنگ رودولیت دارای رنگ قرمز تا بنفش است و در درمان قلب و تاج کابرد دارد. همچنین موجب حمایت جسمانی، احساسی و روحی در فرد می‌شود. این سنگ برای تسکین نیز به کار می‌رود.

نحوه تشخیص گارنت اصل

برای تشخیص گارنت اصل حتما به گوهرشناس مراجعه کنید اما به طور کلی خوب است بدانید که شما نمی‌توانید بر روی آن با ناخن خراشی ایجاد کنید چرا که درجه سختی نسبتا بالایی دارد. همواره وضوح و شفافیت این سنگ را در نظر داشته باشید. این سنگ دارای ترک و رگه نیست. همچنین گارنت مصنوعی در برابر بخار آب کدر می‌شود و تغییر شکل می‌دهد. امروزه گارنت‌های مصنوعی با دقت زیادی تولید می‌شوند و به راحتی قابل شناسایی نیستند. به همین منظور برای اطمینان از سنگ خود به متخصص گوهر مراجعه کنید تا با خیال راحت از کاربرد و خواص آن بهره ببرید.

امیدواریم مطالب فوق برای شما همراهان عزیز مفید بوده باشد. ممنون می‌شویم نظرها و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.

تیم محتوای دایاگلد

پیام بگذارید

ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود، * دارها الزامی هست

آخرین عناوین

نویسندگان برتر