سنگ الماس سیاه و زیبایی منحصر به فرد آن

سنگ الماس سیاه و زیبایی منحصر به فرد آن

یکی از سنگ‌های قیمتی و خاص که در صنعت طلا و جواهرسازی استفاده می‌شود، الماس سیاه است. این سنگ قیمتی برای اولین بار در برزیل کشف شد و حاوی مقدار زیادی کربن و مقادیر ناچیزی ناخالصی است. آیا در مورد نحوه تشکیل الماس سیاه و نحوه تشخیص آن چیزی می‌دانید؟ پس همراه ما باشید.

در میان تمامی سنگ‌های قیمتی و ارزشمند، الماس‌ها از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. سنگ‌های قیمتی می‌توانند جواهرات و زیورآلات را مزین کنند و آن‌ها را بسیار زیباتر نشان دهند. همه افراد معمولاً سنگ الماس را به عنوان سنگی بی‌رنگ و شفاف می‌شناسند که درخشندگی و زیبایی چشمگیری دارد. خوب است بدانید که دارای انواع متفاوت در رنگ‌های متنوع است. سنگ الماس سیاه (با کیفیت‌ترین آن با نام سنگ کربنادو شناخته می‌شود) به عنوان سنگی است که کمتر شنیده می‌شود اما باید بدانید که چنین الماسی وجود دارد و در صنایع مختلف استفاده می‌شود. در چند سال اخیر در صنعت جواهرسازی جایگاه مخصوصی را به خود اختصاص داده است.

این الماس با رنگ منحصر به فردی که دارد می‌تواند زیبایی خیره کننده‌ای در کنار طلا و جواهرات داشته باشد. یکی از نکات مهم که ذهنیت دوستداران این سنگ را بسیار مشغول کرده است، اینکه الماس سیاه واقعی از تقلبی را چگونه تشخیص دهند. سنگ‌های متفاوتی وجود دارند که با الماس سیاه اشتباه می‌شوند. با ما همراه شوید تا این سنگ قیمتی خاص را بهتر بشناسید.

عناوینی که با هم در ادامه می‌‌خوانیم:

تاریخچه الماس سیاه

الماس سیاه برای نخستین بار توسط پرتغالی‌ها در سال ۱۸۴۳ در اندازه‌های مختلف در ذخایر آبرفتی برزیل کشف شد و کربونادو نام گرفت. این سنگ تا سال ۱۸۴۶ به عنوان باطله بود و در سال‌های بعد در هلند به عنوان ساینده معرفی گردید. از طرفی دیگر فرانسوی‌ها برای نخستین بار الماس سیاه را به عنوان جلا دهنده مورد استفاده قرار دادند. خوب است بدانید که این سنگ قیمتی بیشتر در مناطق برزیل و جمهوری آفریقای مرکزی یافت می‌شود.

براساس باور و اعتقادات بسیاری از کارشناسان منشأ الماس سیاه در یک ابرنواختر (یک انفجار عظیم و درخشان ستاره‌‌ای) است. این در حالی است که بسیاری دیگر از کارشناسان مدعی هستند که در ۱۰۰ میلیون سال پیش تشکیل شده است. در اواخر قرن 119 میلادی نمونه‌های بزرگ و با کیفیت آن به قیمت‌های بسیار زیاد به فروش رسید. این نوع سنگ معمولاً مات و متخلخل است و انکسار نور یا درخشندگی از خود به وجود نمی‌آورد و نور را جذب می‌کند. معمولاً کربنادو در رسوبات آبرفتی یافت می‌شود.

مختصری در مورد الماس سیاه

سنگ الماس سیاه یا سنگ کربنادو نمونه‌ای از الماس طبیعی به حساب می‌آید که دارای عناصر مختلف است. این سنگ قیمتی دارای مقادیر زیادی از اینکلوژن‌های معدنی ریز شامل سولفیدها گرافیت، مگنتیت، هماتیت و کانی‌های دارای آهن و‌ پیریت است. بنابراین به رنگ تیره به نظر می‌رسد و به زغال سنگ بسیار شباهت دارد اما از نظر سختی مانند الماس بسیار سخت و با دوام بوده و ارزش بالایی دارد. همچنین ساختار بلوری فشرده و کوچکتری نسبت به الماس سفید دارد و به همین دلیل نور را به خود جذب می‌کند و بازتاب و درخشش زیادی از خود نشان نمی‌دهد. همچنین می‌تواند دارای ترک‌ها و لکه‌های سیاه ناشی از گرافیک‌زایی باشد.

بیشتر بدانید: جذاب تر شوید، نحوه ست کردن دستبند طلا با یکدیگر

وجود ناخالصی‌های بیش از حد می‌تواند تراش آن را با دشواری مواجه سازد. بنابراین می‌تواند یک الماس فانتزی به حساب بیاید که دارای ظاهری مات و متخلخل باشد. در دهه‌های اخیر این سنگ قیمتی به دلیل داشتن ظاهری غیر متعارف محبوبیت بیشتری در دنیای مد پیدا کرده است.

چگونگی تشکیل شدن سنگ الماس سیاه(کربنادو)

نحوه تشکیل کربنادو

کربنادو در حقیقت حاوی مقدار زیادی کربن و مقادیر ناچیزی ناخالصی است که به فرم کوبیک (سنگ مکعبی) رشد می‌کند. بنابراین می‌تواند با اندازه‌ای کمتر از ۲۰ میلیونیوم متر به وجود بیاید که دارای مقادیر ناچیزی از نیتروژن و هیدروژن است و در شهاب سنگ‌ها یافت می‌شود. دانشمندان بر این باورند که الماس سیاه در کیمبرلی (شهری در آفریقای جنوبی) پیدا نمی‌شود و از شهاب سنگ‌های تحت حرارت بالا یا برخورد شهاب سنگ الماسی به زمین تشکیل شده است و در ذخایر رسوبی یافت می‌شود. براساس اعتقادات برخی دیگر از محققان انفجار سوپرنوا (انفجار عظیم و درخشان ستاره‌ای) و پرتاب قطعه‌های بزرگ و برخورد آن به زمین در حدود ۳ میلیارد سال پیش موجب یافت شدن الماس سیاه در برزیل و آفریقای مرکزی شده است.

بیشتر بدانید: ست دستبند و معرفی 10 مدل برتر دستبند ست مردانه و زنانه

انواع الماس سیاه

الماس سیاه طبیعی

این نوع الماس که در طبیعت یافت می‌شود، بدون دخالت انسان است و جزو کمیاب‌ترین‌ها محسوب می‌شود. همچنین خوشه‌های گرافیک بیشتری از الماس‌های سفید یا بی‌رنگ دارد.

بهسازی شده

الماس بهسازی شده یا تصفیه شده در حقیقت همان الماس‌های بی‌رنگی هستند که ناخالصی زیادی دارند و با کمک تابش یا حرارت به رنگ مشکی در می‌آیند. بنابراین بیشتر در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و نسبت به الماس بی‌رنگ، دارای ارزش کمتری است.

الماس دست‌ساز

دسته‌ای دیگر از الماس‌های سیاه هستند که در آزمایشگاه توسط انسان تولید و تهیه می‌شوند. این دسته از الماس‌های ساختگی به دلیل نیاز به تحقیقات و استفاده از ماشین‌آلات سنگین معمولاً گران قیمت هستند.

بورت

در حقیقت از انواع تیره رنگ الماس محسوب می‌شود که تبلور ضعیفی داشته و به صورت دانه‌های گرد و کروی ایجاد می‌شود. بورت به شکل نیمه شفاف است و به علت کوچک ماندن اندازه آن در حین شکل‌گیری ارزشی به عنوان سنگ ندارد.

خواص کربنادو

همان‌طور که می‌دانید هر کریستالی خواص ویژه مخصوص به خود را دارد. کربنادو در حقیقت دارای خواص کنش، اشتیاق و انرژی است. در صورتی که از جواهراتی استفاده کنید که دارای این نوع سنگ هستند، می‌تواند به تقویت رابطه فعلی شما کمک کند. در حقیقت به نوعی نشان از اصالت و قدرت است و برخلاف الماس‌های سفید دارای انرژی قوی‌تر و مردانه‌تری است.

نحوه تشخیص

الماس سیاه تقلبی بسیار به اصلی شباهت دارد و می‌تواند به راحتی شما را فریب دهد. برای تشخیص اصل آن، باید با کمک ذره‌بین آن را به دقت مشاهده کرد. الماس‌های سیاه اصلی دارای تخلخل بیشتری نسبت به الماس‌های بی‌رنگ هستند اما نقص‌های کوچک در ساختار آن‌ها وجود دارد. جالب است بدانید که تمام الماس‌های سیاه سطحی با خط و خش فراوان دارند و هرگز با سطح صاف و چند وجهی پیدا نمی‌شود. الماس سیاه پس از برش هیچ‌ وقت نیاز به جلای فلزی یا نیمه فلزی ندارد. یکی دیگر از مواردی که برای تشخیص اصل از تقلبی باید به آن توجه داشت استفاده از مه کردن سنگ است. در صورتی که مه کردن سنگ در آزمایشگاه زمان زیادی طول بکشد، سنگ شما تقلبی است.

امیدواریم مطالب فوق برای شما همراهان عزیز مفید و کاربردی بوده باشد. ممنون می‌شویم نظرها و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.

تیم محتوای دایاگلد

پیام بگذارید

ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود، * دارها الزامی هست

آخرین عناوین

نویسندگان برتر