سنگ کوارتز از انواع تا کاربرد آن

سنگ کوارتز از انواع تا کاربرد آن

یکی از سنگ‌هایی که در دماهای مختلف ایجاد می‌شود و تقریبا در تمام نقاط جهان وجود دارد، سنگ کوارتز است. این سنگ نیمه قیمتی و به رنگ‌های مختلفی وجود دارد. آیا در مورد انواع رنگ سنگ کوارتز و کاربرد آن چیزی می‌دانید؟ پس همراه ما باشید.

سنگ کوارتز یکی از معروف‌ترین مواد معدنی روی سطح زمین است که تقریباً در تمام نقاط جهان وجود دارد و در دماهای مختلفی ایجاد می‌شود. گفتنی است که سنگ کوارتز بعد از فلدسپات‌ها(نوعی کانی بلورین) جز دومین کانی رایج و فراوان به حساب می‌آید. بنابراین از گذشته‌های دور تا به امروز همواره استفاده شده است و جزء سنگ‌های قیمتی و باارزش در دنیا است. کوارتز، کاربردهای بسیار زیادی دارد و در صنایع مختلف از آن بسیار استفاده می‌شود البته خواص بسیاری نیز دارد. بلورهای کوارتز در طبیعت به شکل‌های گوناگونی و در رنگ‌های متنوع دیده می‌شود. با ما همراه شوید تا با این سنگ قیمتی بیشتر آشنا شوید.

عناوینی که با هم در ادامه می‌خوانیم:

مختصری در مورد سنگ کوارتز

کوارتز یک سنگ نیمه قیمتی و زیبا است که طرح‌های هندسی و رنگ‌های گوناگونی دارد. کوارتز در سنگ‌های آذرین، دگرگونی و رسوبی به فراوانی یافت می‌شود و در برابر هوازدگی‌های مکانیکی و شیمیایی از خود مقاومت نشان می‌دهد. سنگ کوارتز دارای سختی ۷ و مقاومت بالایی است و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد. همچنین کوارتز آنتی باکتریال است و به این معنی است که هیچ گونه باکتری و میکروبی در سنگ کوارتز نمی‌تواند رشد کند. این سنگ پرکاربرد در زندگی بسیار استفاده می‌شود. کانی کوارتز جنبه زینتی دارد و در صنایع متفاوتی مانند برق، الکترونیک، تجهیزات ناوبری، اپتیک،میکروسکوپ‌ها ساعت‌سازی، جواهرسازی و ساختمان‌سازی به کار می‌رود.

انواع رنگ کوارتز

برخی نمونه‌های سنگ کوارتز در طبیعت زیاد وجود دارد اما برخی دیگر بسیار کمیاب، قیمتی و باارزش است. نمونه‌های نادر این سنگ به دو دسته کلی ماکروکریستال و کریپتوکریستال تقسیم‌بندی می‌شوند. به طور کلی انواع سنگ کوارتز به شرح زیر می‌باشد:

آمیتیست

این نوع سنگ باارزش و زیبا به رنگ ارغوانی در طبیعت وجود دارد. رنگ ارغوانی موجود در این سنگ ناشی از وجود آهن در آن است. آمیتیست جز سنگین‌ترین سنگ‌های کوارتز به حساب می‌آید. خوب است بدانید که این سنگ برای متولدین بهمن ماه مناسب است.

سنگ کوارتز کریستال

از کریستال کوارتز برای ساخت انواع نگین، تسبیح، زیورآلات جذاب، حکاکی و غیره استفاده می‌شود. همچنین وجود برخی از ناخالصی‌ها می‌تواند زیبایی و جذابیت این سنگ را چند برابر افزایش دهد.

آمیترین

سنگ آمیترین ترکیبی از رنگ‌های ارغوانی و طلایی است و از شفافیت زیبایی برخوردار است.

انواع سنگ کوارتز

آونتورین

رایج‌ترین سنگ سیلیس کوارتز، آونتورین سبز است. البته این سنگ با رنگ‌های قهوه‌ای، زرد، خاکستری و آبی دیده می‌شود. از طرفی دیگر این سنگ دارای رگه‌های موجی شکل و ناخالصی‌هایی هم است.

چشم ببر

سنگ چشم ببر یا شاتویانت جز کوارتز ایرانی محسوب می‌شود که رشته‌ای از رنگ‌های زرد، قرمز و آبی در آن وجود دارد. کوارتز گربه‌ای در اثر تراش این سنگ به وجود می‌آید.

بیشتر بدانید: در مورد سنگ تورمالین و زیبایی خاص آن بیشتر بدانید

ارزش و قیمت سنگ کوارتز چگونه تعیین می‌شود؟

طبق نظر و گفته گوهرشناسان، راه قطعی برای شناسایی ارزش سنگ کوارتز وجود ندارد زیرا در برابر نور آفتاب و گرما تغییر شکل می‌دهد. در بیشتر مواقع با رزین یا فویل مخلوط می‌شود اما با کمک روش‌های زیر می‌توان به ارزش و قیمت آن به صورت تلفیقی پی برد.

  • برش: سنگ کوارتز دارای رنگ‌های شکننده و کریستال‌های کوارتز است. به همین دلیل می‌توان آن را برش داد و از روی شکل به اصل بودن سنگ پی برد.
  • درخشندگی: کوارتز دارای شفافیت و وضوح بسیار بالایی است و نور را به خوبی از خود عبور می‌دهد.
  • رنگ: برای دیدن رنگ‌های عقیق در سنگ کوارتز بهتر است از نور طلوع و غروب خورشید استفاده کنید. رنگ‌های بنفش، سیاه، صورتی و قهوه‌ای در این ماده وجود دارد.

کوارتز در کجا یافت می‌شود؟

در حقیقت کریستال‌های کوارتز در سراسر جهان یافت می‌شود اما مهم‌ترین آنها در برزیل، آرکانزاس و ایالات متحده آمریکا است. این کریستال‌ها در اندازه‌های مختلف چند متری با وزن بسیار بالا تشکیل می‌شوند. کشور برزیل به عنوان بزرگترین تولید کننده کوارتز شفاف به حساب می‌آید. این کشور کوارتز را در بین رسوبات رودخانه‌ای استخراج می‌کند و تنها ۱۰ درصد آن را در صنایع الکترونیکی به کار گرفته می‌شود.

خواص کوارتز

سنگ کوارتز شفاف و خالص برای بهبودی و درمان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کریستال قدرتمند و منحصر به فرد به عنوان سنگ شفابخش پادشاهی یاد می‌شود. کوارتز توانایی ایجاد تعادل و هماهنگی بین روابط عاشقانه را دارد و می‌تواند انرژی را تقویت کند که برای درمان خستگی مزمن، آرتریت، آسیب‌های استخوانی، افسردگی، دیابت، فیبرومیالژیا و مشکلات روده موثر است.

کاربرد سنگ کوارتز

  • جواهرات و اکسسوری: از گذشته‌های دور تا امروز از کوارتز در تولید جواهرات و انواع زیورآلات استفاده می‌شود. این سنگ به دلیل داشتن رنگ‌های متنوع و شفافیت می‌تواند به زیبایی و جذابیت زیورآلات بسیار کمک کند.
  • صنعت نسوز: برای تولید آجرهای نسوز از ماسه کوارتز استفاده می‌شود. ماسه کوارتز دارای الکتریسیته محض و مقاومت در برابر گرما است و به عنوان یک شار برای ذوب کردن لبه‌های خام روی فلزات به کار گرفته می‌شود.
  • مواد ساینده: کوارتز به دلیل داشتن سختی نسبتاً بالا و مقاومت زیاد آن به عنوان یک ساینده به کار می‌رود. همچنین در مواد شوینده و سنباده‌زنی کاربرد دارد.
  • ریخته‌گری: کوارتز در برابر مواد شیمیایی و گرما مقاومت زیادی دارد. بنابراین به عنوان ماسه ریخته‌گری به خاطر داشتن دمای ذوب بالا استفاده می‌شود.
  • الکترونیک: یکی دیگر از کاربردهای جالب کوارتز در صنعت الکترونیک است. این سنگ می‌تواند فرکانس‌های دقیق برای همه فرستنده‌های رادیویی و کامپیوتری را به خوبی نمایش دهد.

امیدواریم مطالب فوق برای شما همراهان عزیز مفید بوده باشد و باعث شود با این کانی ارزشمند بیشتر آشنا شوید. ممنون می‌شویم نظرها و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.

تیم محتوای دایاگلد

پیام بگذارید

ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود، * دارها الزامی هست

آخرین عناوین

نویسندگان برتر