در مورد سنگ تورمالین و زیبایی خاص آن بیشتر بدانید

در مورد سنگ تورمالین و زیبایی خاص آن بیشتر بدانید

یکی از سنگ‌های قدیمی و ارزشمند، سنگ تورمالین است که درجه سختی آن بین 7 الی 7/5 است. این سنگ قیمتی در انواع رنگ‌ها مانند سبز، قرمز و صورتی وجود دارد. آیا در مورد تاریخچه سنگ تورمالین و روش تشخیص آن چیزی می‌دانید؟ پس همراه ما باشید.

یکی از سنگ‌های قیمتی و قدیمی که در میان مردم بسیار پرطرفدار و محبوب است، سنگ تورمالین است. تورمالین متعلق به یک خانواده پیچیده از بوریسیلیکات‌های آلومینیومی است که از عناصر مختلف تشکیل می‌شود. بلورهای منشوری و مختلف تورمالین در اشکال هندسی مختلفی وجود دارند. جالب است بدانید که تورمالین در صنایع مختلف کاربرد زیادی دارد. یکی از صنایع مهمی که از تورمالین استفاده می‌کند، صنعت جواهرسازی و اکسسوری است. این سنگ زیبا دارای تنوع رنگی گسترده‌ای است و نام این گوهر از اصطلاح گروه سینهالی سریلانکا به معنی جواهری با رنگ‌های مخلوط و متنوع است. تورمالین بارها در گروه‌های مختلف سنگی به اشتباه شناخته شده است. با ما همراه شوید تا در مورد این سنگ ارزشمند مطالبی را بگوییم.

عناوینی که با هم در ادامه می‌خوانیم:

تاریخچه سنگ تورمالین

تورمالین برای اولین بار در سال ۱۵۵۴ در کشور برزیل یافت شد. براساس اعتقادات و باورهای برخی دیگر از گوهرشناسان، تورمالین در اواخر دهه ۱۶۰۰ در سواحل غربی ایتالیا توسط تاجران هلندی یافت شد. در گذشته تصور می‌‌کردند که تورمالین سبز در واقع همان سنگ زمرد است اما در دهه ۱۸۰۰ گوهرشناسان دریافتند که این سنگ در گونه دیگری از مواد معدنی قرار دارد و ترکیبات آن با سنگ زمرد بسیار متفاوت است.

همچنین تورمالین قرمز و صورتی را همان یاقوت سرخ می‌دانستند. این سنگ به دلیل اینکه رنگ‌های متنوع و گوناگونی دارد، بسیاری از افراد در گذشته آن را در گروه‌های مختلف سنگی دسته‌بندی می‌کردند. بنابراین با گذشت زمان و آزمایش‌های گوناگون تنوع مختلف تورمالین در یک گروه قرار گرفت و به درستی دسته‌بندی شد. از طرفی دیگر چینی‌ها در گذشته‌های بسیار دور بر روی این سنگ انواع تراشکاری و حکاکی را انجام می‌دادند.

مختصری در مورد سنگ تورمالین

تورمالین به طور معمول دارای عناصر آهن، منگنز، کروم، مس و وانادیوم است. این سنگ محبوب و جذاب، در زمانی که هلندی‌ها آن را به اروپا آوردند، تورمالین نام گرفت. تورمالین در حقیقت سنگ ماه تولد مرداد است. سنگ تورمالین سختی نسبتا بالایی معادل ۷ الی ۷.۵ در مقیاس موس دارد که به عنوان یکی از سنگ‌های قیمتی بسیار محبوب در جهان یاد می‌شود. بلورهای تورمالین ممکن است ترکیبات متفاوتی داشته باشند و طیف رنگی آن‌ها بسیار متنوع باشد. تورمارین در مقایسه با سنگ‌های دیگر بیشترین ترکیبات رنگی را دارد و به همین دلیل در صنعت جواهرسازی و اکسسوری بسیار پرطرفدار است. یکی دیگر از مشخصات و ویژگی‌های تورمالین وزن مخصوص آن است که حدود ۳.۱۱ تا ۳.۰۱ متغیر است.

سنگ تورمالین و رنگ های آن

انواع رنگ تورمالین و خواص آن‌ها

تورمالین قرمز

تورمالین قرمز از جمله محبوب‌ترین انواع تورمالین محسوب می‌شود که بیشتر در ماداگاسکار، برزیل و افغانستان وجود دارد. این سنگ بسیار به سنگ یاقوت شبیه است و در صنعت اکسسوری و جواهرسازی طرفداران زیادی دارد و دارای تشعشع رادیواکتیو است. این سنگ به افزایش اعتماد به نفس و افزایش میل جنسی بسیار کمک می‌کند. از کاربرد دیگر این سنگ می‌توان به افزایش احساسات عشق و لذت از زندگی اشاره کرد.

تورمالین صورتی

تورمالین صورتی بسیار به تورمالین سرخ شبیه است، از رنگ‌های صورتی کمرنگ تا ارغوانی یافت می‌شود. این سنگ منحصر به فرد می‌تواند به تشویق، دلسوزی، لطافت و ترحم کمک کند. تورمالین صورتی برای چاکرای چهارم یا همان قلب مناسب است. این سنگ می‌تواند درمانگر زخم‌های احساسی یا عشقی باشد و در تقویت دستگاه عصبی و پاراسمپاتیک و ایجاد آرامش در فرد موثر است.

تورمالین سبز

نام دیگر سنگ تورمالین سبز، وردلیت است. این سنگ به دلیل داشتن کروم یا وانادیوم، سبز رنگ است. بسیاری از سنگ‌های کروم‌دار در معادن آفریقا یافت می‌شوند. سنگ تورمالین سبز نسبت به سنگ زمرد از جلا و درخشندگی کمتری برخوردار است اما برخی نمونه‌های آن به علت اینکه غنی از کروم هستند رنگ سبز زمردی خاصی دارند که بیشتر در معادن تانزانیا یافت می‌شوند. از جمله خواص سنگ تورمالین سبز می‌توان به زنده کردن روح و روان اشاره کرد. همچنین سنگ تورمالین سبز برای سلامت و بهبود عملکرد قلب مفید است.

تورمالین قهوه‌ای

سنگ تورمالین قهوه‌ای خواص زیادی دارد که می‌توان برای غلبه بر اعتیاد و خودداوری از آن استفاده کرد. بنابراین تورمالین قهوه‌ای می‌تواند برای ناراحتی‌های کبد و دستگاه گوارش موثر باشد.

تورمالین سیاه

سنگ تورمالین سیاه یا شورل خاصیت شفا دهندگی ویژه‌ای دارد. این سنگ می‌تواند احساسات منفی و افکار سیاه شما را دور کند و برای یافتن منبع مشکلات عاطفی و درمان رفتارهای وسواسی کمک‌کننده است. خوب است بدانید که سنگ بلک تورمالین در افزایش تعادل و تمرکز موثر است.

بیشتر بدانید: سنگ الماس سیاه

تورمالین در کجا یافت می‌شود؟

تورمالین تقریباً در سراسر جهان از جمله کشورهای برزیل، آمریکا، روسیه، هند، افغانستان، استرالیا، نامبیا، برمه، سریلانکا، مالاگاسی، آنگولا، موزامبیک، تانزانیا، سوئیس، تایلند، زیمباوه و آفریقا یافت می‌شود. خوب است بدانید که تورمالین موجود در برزیل به دلیل تغییر در فشار، آب و هوا و نحوه تشکیل سنگ معمولاً از انواع آفریقایی آن تیره‌تر است و می‌تواند رنگ‌های بیشتری را در خود نمایش دهد. تورمالین به طور عمده در سنگ‌های پگماتیک دانه درشت و مواد تخریب شده یافت می‌شود.

روش تشخیص

یکی دیگر از چالش‌های بسیار مهمی که سنگ شناسان با آن روبه‌رو هستند، تهیه تورمالین اصل است اما برای این کار نیاز به ابزار و تکنولوژی‌های پیشرفته گوهرشناسان است. یکی از مهمترین نشانه‌ها و روش تشخیص تورمالین اصل از روی سختی این سنگ است. تورمالین اصل در صورتی که بر روی شیشه کشیده شود، باید بر روی شیشه خراش ایجاد کند و سنگ هیچ آسیبی نبیند.

امیدواریم مطالب فوق برای شما همراهان عزیز مفید و کاربردی بوده باشد و بهتر بتوانید تورمالین را از دیگر سنگ‌ها تشخیص دهید. ممنون می‌شویم نظرها و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.

تیم محتوای دایاگلد

پیام بگذارید

ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود، * دارها الزامی هست

آخرین عناوین

نویسندگان برتر