مروارید چیست؟! به همراه کاربرد و تشخیص آن

مروارید چیست؟! به همراه کاربرد و تشخیص آن

یکی از گوهرهایی که از قدیم در طبیعت وجود داشته است و بسیار شگفت‌انگیز است، مروارید است. این سنگ بسیار درخشان و محکم است و در بدن صدف‌ها که موجوداتی نرم‌تن هستند رشد می‌کند. آیا انواع مروارید و کاربرد آن در طلا و جواهرات را می‌دانید؟ پس همراه ما باشید.

در صنعت طلا و جواهرات از گذشته‌های دور یکی از سمبل‌های شگفت‌انگیز و خاص که در طبیعت وجود داشته، مروارید است که توجه افراد زیادی را به خود جلب می‌کند. از همان ابتدا مصارف آن در ساخت مصنوعات و طلا و جواهرسازی، باعث شد علاقه افراد به این ماده کمیاب و دوست داشتنی بیشتر شود که ارزش آن را نیز بسیار بالا برد. گوهری بسیار قدیمی که از اعماق دریاها کشف می‌شود و برای همه افراد جذابیت بالایی دارد. ظاهر خاص و درخشش بی‌همتای این سنگ، آن را از سایر سنگ‌های قیمتی جدا می‌کند تا جایی که افسانه‌های زیادی در مورد آن گفته‌اند و لقب مادر گوهرها را نیز به خود اختصاص داده‌‌ است. 

عناوینی که با هم در ادامه می‌خوانیم:

نحوه تشکیل مروارید

مروارید سنگی درخشان و محکم است که در بدن صدف‌ها که موجوداتی نرم‌‌‌تن هستند، رشد می‌کند. همچنین این گوهر به ندرت توسط حلزون‌ها تولید می‌شود. به گونه‌های درشت این کانی، دُر می‌گویند. همچنین اندازه آن‌ها بسیار متفاوت است تا جایی که مرواریدهایی با قطر چند میلی‌متر تا اندازه‌هایی به حجم تخم یک پرنده هم وجود دارد. مرواریدهای طبیعی را در رنگ‌های صورتی، زرد، سبز، آبی، مشکی و قهوه‌ای هم می‌توان یافت. 

مروارید چیست؟

به‌طور دقیق‌تر، مروارید‌ها سنگ‌ها یا ماده‌هایی کاملا طبیعی هستند که در صدف خود در دریاها یا دریاچه‌ها زندگی می‌کنند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، این عنصر در گروه سنگ‌های نیمه قیمتی که به صورت ارگانیک یافت می‌شوند، هم قرار می‌گیرد. به این معنی که این گوهر به صورت طبیعی وجود دارد.

تاریخچه مروارید

مروارید به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سنگ‌ها و گوهرها شناخته می‌شود که از ۶۰۰۰ سال قبل هم برای تزئینات و ساخت وسایل زینتی مورد استفاده بوده است. حتی در ایران باستان نیز استفاده و استخراج مروارید قدمت زیادی دارد تا جایی که بعضی از مورخان اعتقاد دارند، خلیج‌ فارس به عنوان اولین منبع مروارید طبیعی در جهان شناخته می‌شود و تا قرن‌ها همین‌طور بوده است. تمامی مرواریدهایی که از این منطقه استخراج می‌شدند، به دلیل درخشندگی زیاد و شفافیت بالا مورد توجه بوده‌اند.

خوب است بدانید که به مرواریدهای خلیج فارس، خلیج منار و دریای سرخ و مرواریدهای شرقی می‌گویند. همچنین استفاده از مروارید در طلا و جواهرات، ارزش بسیار بالایی هم دارد. آن‌طور که مشخص است، قدمت مرواریدها حتی به پیش از کتابت تاریخ می‌رسد و متاسفانه اطلاعات دقیقی از زمان کشف آن نداریم. در هر حال می‌توانیم به جرات بگوییم که سال‌های سال است به اندازه تاریخی که ما در دسترس داریم، زینت بخش دنیای انسان‌ها بوده است. 

نحوه تشکیل

مروارید سنگی درخشان و محکم است که در بدن صدف‌ها که موجوداتی نرم‌‌‌تن هستند، رشد می‌کند. البته این گوهر به ندرت نیز توسط حلزون‌ها رشد می‌کند. به گونه‌های درشت این کانی، دُر می‌گویند. صدف‌ها برای محافظت از خود ماده‌ای ترشح می‌کنند که پوسته محکمی اطراف آن‌ها می‌سازد. همچنین اندازه آن‌ها بسیار متفاوت است تا جایی که مرواریدهایی با قطر چند میلی‌متر تا اندازه‌هایی به حجم تخم یک پرنده هم وجود دارد. البته مرواریدهای طبیعی را در رنگ‌های صورتی، زرد، سبز، آبی، مشکی و قهوه‌ای می‌توان یافت. 

معنای کلمه مروارید

ریشه کلمه لاتین مروارید یعنی preal، از دو کلمه perna و sphaerula گرفته می‌شود. اولی به معنای نوعی صدف و دومی در مفهوم کروی شکل است. سال‌هاست این سنگ ارزشمند و زیبا سمبل عشق و خلوص است. همچنین اعتقاد داشتند خوشحالی و خوش‌شانسی به‌دنبال دارد تا جایی که به عنوان یک معجره شگفت‌انگیز در طبیعت نیز شناخته می‌شود. خیلی از افراد می‌گویند کلمه مروارید از Margaritas گرفته می‌شود که تلفظ یونانی این سنگ است اما در اصل، این واژه اصالت ایرانی دارد. برخی ادعا می‌کنند که این کلمه ابتدا ایرانی بوده و بعد ها به شکل مستقیم یا از طریق زبان‌های دیگر به یونان و به زبان‌های سامی راه پیدا کرده و در بین آن‌ها هم گفته می‌شود. همچنین خوب است بدانید که در یونان باستان این لغت به معنی خلوص کامل بوده و در زبان رومی به معنی آرامش بخش بودن است.

مقاله مرتبط: سنگ عقیق و هر آنچه لازم است بدانید

انواع مختلف مروارید

انواع مروارید

مروارید‌های مختلفی وجود دارند که این دسته‌بندی‌ها نیز با یکدیگر فرق دارند. برخی این گوهر را براساس رنگ و برخی به خاطر نوع و جایگاه تشکیل شدن رده‌بندی می‌کنند. حتی آن‌ها را می‌توان با توجه به کیفیتی که دارند، در گروه‌های متفاوتی قرار داد. با این‌حال مهمترین دسته‌بندی که باید با آن آشنایی داشته باشید و در مصرف مروارید در طلا و جواهرات هم اهمیت دارد، دسته‌بندی آن براساس طبیعی یا پرورشی بودن است. در ادامه به توضیح هریک می‌پردازیم

طبیعی

مرواریدهای طبیعی در اصل همان گونه‌هایی هستند که سال‌هاست از قدمت آن‌ها صحبت می‌کنیم و به‌طور طبیعی و بدون دخالت انسان به وجود آمده‌اند. به این معنی که انسان هیچ دخل و تصرفی در نحوه تشکیل آن‌ها نداشته و تنها آن‌ها را استخراج کرده است. این گونه در گذشته در خلیج فارس و بسیاری از کشورها فراوان وجود داشت.

برای دیدن محصول‌های زیبای زنانه، می‌توانید صفحه مجموعه منحصر به فرد دایاگلد مراجعه کنید.

پرورشی

مرواریدهای پرورشی گونه‌ای هستند که در روند شکل‌گیری آن‌ها، دخالت انسان‌ها به چشم می‌خورد. یعنی شیء خارجی که وارد صدف می‌شود، توسط انسان‌ها درون آن گذاشته می‌شود و بعد مروارید شکل می‌گیرد. شکل‌گیری آن‌ نیز حدود 3 سال طول می‌کشد و بعد، از مروارید آن بهره‌برداری می‌شود. البته این فرآیند هم بسیار سخت و زمان‌بر است چرا که مراحل حساسی دارد. در پروسه کاشت و بهره‌برداری صدف‌های پرورشی، این کاشت‌ها در بسیاری از موارد آن را رد می‌کنند و فقط 1 یا 2 درصد از آن‌ها به مرحله تکامل می‌رسند. ایده تولید صدف‌های پرورشی، به سال ۱۸۹۳ بر می‌گردد.

این کار ابتدا توسط فردی به نام کویچی میکیموتوری که فردی ژاپنی است، انجام شد. این اقدامات در دهه ۱۹۰۰ تکامل پیدا کرد و تبدیل به صنعتی بزرگ در جهان شد. این صنعت تا جایی پیشرفت کرد که تا سال ۱۹۳۵، بیشتر از ۳۰۰ مزرعه پرورش مروارید در کشور ژاپن تاسیس شد که سالانه بیش از ۱۰ میلیون مروارید تولید می‌کردند. 

کاربرد مروارید در طلا و جواهر

استفاده از مروارید در طلا و جواهرات به عنوان دستبند، گوشواره، گردنبند و حتی انگشتر بسیار رایج است و از آن‌ها به شکل یک ردیف یا چند ردیف گردنبند و دستبند می‌سازند. آویزهایی با این عنصر طرفداران زیادی دارند که می‌توانند جلوه خاصی به جواهرات بدهند. نمونه‌های نامنظم آن که اشکال غیر معمولی دارند، در طراحی جواهرات خاص کاربرد دارد. همیشه وقتی حرف از مروارید در طلا و جواهرات می‌شود، نمونه‌های کلاسیک به چشم می‌خورند. این عنصر به عنوان یک هدیه گرانبها و با ارزش هم شناخته می‌‌شود و جاذبه زیادی دارد.

حتی در فیلم‌های هالیوودی هم از آن استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در فیلم صرف صبحانه در تیفانی با بازی آدری هیپبورن، استفاده از جواهرات مرواریدی در طراحی لباس‌ها به عنوان اکسسوری برای این فرد به چشم می‌خورد. حتی کوکوچنل که یک طراح پاریسی است، توانست با ترکیب رشته‌های مروارید و یک لباس سیاه کوتاه، اعتبار زیادی کسب کند و معتقد است هر زن به حلقه‌های بی‌شماری از مروارید نیاز خواهد داشت. همچنین او از مروارید در بسیاری از لباس‌های رسمی و غیر رسمی خود استفاده می‌کرده است. دایانا ولی لند که سردبیر مجله vogue بود هم اعتقاد داشت هیچ چیز از نظر زیبایی نمی‌تواند با  آن رقابت کند. او این موضوع را در یک یادداشت در سال ۱۹۹۶ به کارکنان خانم خود گفته بود. این سنگ بین اشراف هم طرفداران زیادی دارد و افرادی مانند ملکه اسکاتلند و ماری کوئین به آن علاقه داشتند.

خوب است بدانید عمر این گوهر باارزش بسیار زیاد است اما باید از آن مراقبت کنید تا تغییر رنگ ندهد و سالم بماند. ممنون می‌شویم نظرها و پیشنهادهای خود را با ما به اشتراک بگذارید.

تیم محتوای دایاگلد

منبع: wikipedia

پیام بگذارید

ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود، * دارها الزامی هست

آخرین عناوین

نویسندگان برتر